Norske ansatte kan ikke ta ferie

Mange i IT-bransjen sliter med tidsbudsjetter fra USA - uten norske ferier. Nå har IBM Norge ryddet opp.

Mange norske ansatte i IT-bransjen har fått føle at amerikansk jobbkultur er anderledes. Og forskjellene kan gi store utslag for norske ansatte - trolig sliter mange i den norske IT-bransjen med amerikanske budsjettmål.

For et vanlig amerikansk arbeidsår er godt over 2000 timer, mens et normalt norsk arbeidsår bare er 1650 timer. Når man da som ansatt eller leder rapporterer inn timer eller omsetning per hode til USA, blir det ekstremt vanskelig å møte standardkravene eller budsjettmålene.

digi.no har fått tips om at dette er blant annet har vært et problem hos IBM Norge.

- Amerikanske målsettinger har både skapt konflikter og gitt seg utslag for blant annet bonuser, medgir Eivind Stokke, personaldirektør hos IBM Norge, overfor digi.no. Det er ikke alle mellomledere som er like sterke til å forfekte nasjonale begresninger, sier han.

Han forteller at man derfor at IBM Norge har tatt initiativ til en opprydding i dette.

- Vi hadde en omfattende diskusjon på hvordan skal vi sette mål. Nå har vi laget et system der hver leder er pålagt for å sette individuell mål for de ansatte. Disse målene skal ta med seg variabler som krav til videreutdanning, deltidsjobbing, norske ferier og antall faste fridager året. Dessuten skal lange oppdrag telle med - slike oppdrag gjør det enklere å fakturere nok, påpeker Stokke.

Det nye systemet skal dermed skape mer realistiske mål for IBM Norge-ansatte og deres mellomledere.

Til toppen