Norske Asono lykkes der Dell gir opp

Norske Asono lykkes med sine MP3-spillere. Nå skal selskapet starte med nye typer lydprodukter.

Apple blir stadig mer dominerende på MP3-spillere og presset først ut pioneeren Rio og denne uken trakk Dell seg.

Men norske Asono klarer seg bra. Siden oppstarten forteller selskapet at de nå har solgt 100.000 MP3-spillere. Asono er ikke billigst, men legger stor vekt på design.

- I fjor omsatte vi for rundt 40 millioner og gikk i balanse, sier Lars Einar Elstad, markedssjef i Asono.

Det er en kraftig økning fra 26,2 millioner året før, men nå skal de vokse enda mer. Målet er å mer enn doble omsettningen til ca. 80 millioner i år.

Selskapet har vist kraftig vekst siden oppstarten, men resultatet har hele tiden ligget like over null. Det vil det i følge Asono fortsatte gjøre i den nærmeste fremtiden. Selskapet prioriterer fortsatt kraftig vekst fremover fremfor større overskudd.

- Det ligger i kortene at vi skal hente inn ekstern kapital i år, forteller Elstad til digi.no. Han vil ikke si hvor mye, men det kreves endel penger for å nå selskapets mål om å bli en stor europeisk merkevare.

Asono regner 2005 som et oppbygningsår og selskapet har brukt mye av tiden til utvikling av nye produkter. Elstad forteller at de i år vil komme med endel nylanseringer innen lydmarkedet utover de rene MP3-spillerne.

I januar lanserte de også DAB-radioen DAB1. Den har innebygd FM radio, MP3 spiller og muligheten for å ta opp direkte fra radio ved hjelp av EPG (Elecronic Program Guide) teknologi. Asono forventer den at vil selge bra i England og i Danmark. Målet er 30.000 solgte enheter i løpet av året, men at det avhenger litt av hva slags distribusjonsavtaler de klarer å få på plass i England.

Markedet for DAB-radioer er fortsatt i en tidlig fase. Bransjeorganisasjonen Elektronikkbransjen regner med et salg på ca 80.000 DAB radioer i Norge i år, etter at de i fjor ble solgt 40.000 pluss 10.000 som Telenor kjøpte til sine ansatte.

Til toppen