Norske bedrifter betaler for mye i lisens

Den gamle piratjegeren Norvald Heidel mener de fleste norske bedrifter har for høye lisensutgifter.

Mens han var ansatt i Microsoft Norge i åtte år fram til sommeren 2001, gjorde Norvald Marstrand Heidel seg bemerket som leder for antipiratsatsingen til norgesavdelingen til Business Software Alliance (BSA). Da han kom til den norske filialen av det danske konsernet Ravenholm Computing som salgssjef i november 2001 opplevde han en ny arbeidsplass med fallende omsetning, fallende marginer og en noe akterutseilt salgsstrategi. Selskapet gikk med underskudd, og i april 2002 tok Heidel på seg jobben som administrerende direktør og ryddegutt. Denne uken ble det meldt at Heidel trekker seg til fordel for sin egen salgssjef, Eirik Gabor.

Heidel fikk Ravenholm til å rendyrke en rolle som spesialist på verktøy for å styre programvarelisenser og på programvare for utviklere.

I 2004 utvidet han produktspekteret med IT-litteratur fra ledende forlag, blant andre Microsoft Press.

Heidel mener at norske bedrifter nå begynner å ta lisensstyringen på alvor.

Mens BSA fokuserer på at det fremdeles er 32 prosent som er underlisensiert, mener vi i Ravenholm at 68 prosent av norske bedrifter betaler for mye for programvarelisenser de ikke har behov for. Det finnes i dag meget gode programvareverktøy til kartlegging, ikke bare av hva bedriften har installert, men også hva som faktisk er i bruk. Det er store summer å spare ved enkle grep. Markedet ser ut til å oppdage dette i disse dager. Det nettopp denne form for Software Asset Management Ravenholm er gode på, sier Heidel.

Refokuseringen og oppryddingen i Ravenholm Norge tok nesten tre år. Heidel mener resultatene omsider begynner å vise seg, også på bunnlinjen.

- Vi har klart å tilpasse kostnadsnivået til markedsbildet, sentralisert innkjøpsrutinene for å kunne møte utfordringen med fallende marginer, effektivisert markedsføringen og ikke minst jobbet hardt med utviklingen av ny selgerkultur. Vi så i høst at innsatsen omsider begynte å gi positive resultater. Siste kvartal ble svært bra med nye omsetningsrekorder. Desember alene ga oss et resultat 250 prosent over budsjett, og januar har startet bra, sier Heidel.

Ravenholm Computing Norge hadde 30 ansatte i april 2002. Kun ni av disse er fremdeles i dagens stab på 17. Bortsett fra to er samtlige selgere byttet ut med nye. En markedsavdeling med fire medarbeidere i 2002 er redusert til en person i 70 prosent stilling. Web, elektronisk kundeoppfølging kombinert med mer aktive selgere er oppskriften.

Heidel forlater programvare, lisenser og pirater for å starte et nytt liv som båtforhandler. Han skal lede etableringen av Oslo Marine på Fornebu. Etableringen er på initiativ fra MarinePower, den maritime avdelingen til Brunswick Corp. USA, Bergen Båt og Mar-Tek. Heidel blir daglig leder, med en eierandel på 15 prosent.

– Når jeg først valgte å skifte jobb, så skulle det være til noe jeg har en personlig pasjon for. Båt, fart og havet vært min store interesse siden jeg var fem år, så jeg føler virkelig at jeg har fått enn drømmesjanse, avslutter Heidel.

Den nye administrerende direktør i Ravenholm Norge, Eirik Gabor, har fungert som salgssjef for produktselgergruppen siden 2002. Gabor har erfaring som supportansvarlig fra LAN Control, som var en del av Merkantildata. Etter LAN Control var Gabor hos Landis ICT Group, før han kom til Ravenholm i 2002.

    Les også:

Til toppen