92 prosent av norske bedrifter vurderer å legge opp egne «app store» for de ansatte.

Norske bedrifter elsker «apper»

Et overveldende flertall vurderer egne interne «app store».

IT-sikkerhetsleverandøren Symantec har utgitt en undersøkelse om hvordan bedrifter forholder seg til muligheter og risiko ved ansattes bruk av smartmobiler: State of Mobility Survey (pdf, 17 sider).

Dokumentet bryter ikke ned tallmaterialet på enkeltland. I en pressemelding oppgir Symantec Norge svarprosent fra norske bedrifter som har deltatt i undersøkelsen, på noen av nøkkelspørsmålene.

Undersøkelsen ble gjennomført av Applied Research, en spesialist på markedsundersøkelser, på oppdrag fra Symantec, i perioden august til november 2011. Respondentene omfatter 6 275 bedrifter fordelt på 33 land. Fra Norge deltok 100 bedrifter. Om størrelsen på respondentene, heter det at de har fra 5 til 5000 ansatte. I visse temaer skiller rapporten mellom store bedrifter og andre bedrifter.

Rapporten er bygget opp rundt tre sentrale funn:

  • Smartmobil betraktes som et viktig arbeidsredskap for å oppnå økt produktivitet, effektivitet og smidighet.
  • Smartmobilbruken legger beslag på store IT-ressurser.
  • Smartmobiler innebærer en klar risiko for tap av penger, data og tillit. Mange, særlig storbedrifter, opplever til dels store tap. Den allmenne oppfatningen er at risikoen mer enn oppveies av fordelene mobilbruken åpner for.

Mobilapplikasjoner som brukes på jobb er i stor grad dem man forventer å finne på enhver klient: e-post, nettleser, kontaktlister, avtale og lynmeldinger.

Samtidig avdekker undersøkelsen at apper i disse kategoriene brukes hos mer enn halvparten av respondentene:

  • Verktøy for salg og kundehåndtering («sales force automation» og «customer relationship management»)
  • Forretningsapplikasjoner («line of business applications»)
  • Apper for sosiale medier
  • Apper for oppgave- og prosjektstyring
  • Kontorapplikasjoner

Til sammen er det 71 prosent som har, eller vurderer (i løpet av de kommende 12 månedene) å innføre egne mobilapper rettet mot spesielle interne tjenester. Andelen norske bedrifter som svarer slik er 91 prosent.

Tanken om å opprette bedriftsinterne «app store» der ansatte kan hente godkjente apper, er svært utbredt.

Globalt sett svarer 66 prosent at de har, er i ferd med å implementere eller diskuterer å opprette denne formen for bedriftsintern appdistribusjon. I Norge er andelen 92 prosent.

Globalt sett er det 11 prosent som allerede har en egen «app store» for ansatte». I Norge er andelen 25 prosent.

Rapporten munner ut i fem anbefalinger til bedrifter om hvordan få maksimalt ut av bruken av apper og smartmobiler:

  • Sats på apper som kan brukes av flest mulig av de ansatte.
  • Tenk langsiktig i valg av apper, og sett opp en plan som også tar hensyn til hvordan apper vil innvirke på bedriftens IT-ressurser.
  • Smartmobiler trenger minst like mye pleie fra IT som pc-er.
  • Regler for bruk av smartmobiler må håndheves.
  • Sikkerhetstiltak må gjelde mer enn bare passord, fjernsletting og sperring av apper. Fokuset må rettes mot informasjon: Hvor leses den, hvordan overføres den og hvor lagres den.
Til toppen