Norske bedrifter for lite synlige på web

Mange ter seg som om poenget var å gjemme seg for Google, mener Dynamicweb.

Eksperter på søkemotorer hos Dynamicweb har gjort en undersøkelse av hvordan kundene forholder seg til data som søketjenester som Google bruker til å rangere søkeresultater. Det dreier seg om titler, beskrivelser og ulike typer metadata som alle spiller en stor rolle i forhold til hvor synlig et nettsted blir på søketjenestene.

I undersøkelsen er selskapene delt inn i to grupper, basert på hvordan de med deres system for innholdsforvaltning – «content management system» eller CMS – arbeider med titler, beskrivelser og metadata på sin webside. Selskapene i gruppe 1 (68 prosent) er de som arbeider minst med søkemotoroptimering, mens de i gruppe 2 (32 prosent) utnytter potensialet i stor grad.

– Å befinne seg i gruppe 1 og la være å fylle ut data, er helt enkelt ikke bra nok. Det er faktisk det samme som å ikke registrere seg på Gule Sider eller ikke å være listet i den lokale telefonkatalogen – og det er jo ikke noe man betviler verdien av, sier daglig leder Morten Kaspar Gudmundseth i Dynamicweb Norge.

Dette innebærer at 68 prosent av selskapene ikke har fylt ut tittel og metadata eller beskrivelse på sin webside. Dette gjør dem i utgangspunktet «usynlige» for søkemotorene. Noen få timers arbeid med å optimalere nettsiden med tanke på synlighet på søketjenester vil kunne forandre på dette.

Mange selskaper investerer store summer i deres websider og dermed bør man også fokusere på hva man får igjen for pengene. Hvis man er likegyldige med synlighet på søkemotorene, går man glipp av mange salg fordi statistikken viser at 8 av 10 personer bruker nettet for å søke informasjon med tanke på kjøp, mener Gudmundseth.

    Les også:

Til toppen