Norske bedrifter går online

Én av tre norske bedrifter har Internett eller e-post og 14 prosent har egen hjemmeside, viser de siste tallene fra Gallups InterBusiness-undersøkelse.

Med en PC-utbredelse på 90 prosent i norske bedrifter (ifølge Gallups IT-indikator), er det naturlig at norske bedriftsledere nå for alvor begynner å fokusere online.

De ferskeste tallene fra Norsk Gallups bedriftsundersøkelse viser at 34 prosent av alle norske bedrifter enten er tilkoblet Internett eller benytter seg av elektronisk post.

Til sammenligning viste undersøkelsen 25 prosent med Internett-tilkobling og 32 prosent med e-post i 1996.

14 prosent av bedriftene (med fem ansatte eller mer) har egne hjemmesider, noe som er dobbelt så mange som i november i fjor. Rundt ni prosent har en skriftlig strategi for nettet, 23 prosent har ansatt en webansvarlig og ti prosent oppgir at de nå har intranett installert internt i bedriften.

Gallups InterBusiness-undersøkelse foretas hvert kvartal og er en landsrepresentativ telefonundersøkelse blant 625 næringslivsledere i bedrifter med fem ansatte eller mer.

Til toppen