Norske bedrifter planlegger mer outsourcing

Outsourcing som forretningsstrategi vil tvinge seg frem som tema i norske styrerom i årene som kommer, mener Accenture.

Norske toppsjefer forventer at i løpet av få år vil flere interne forretningsprosesser bli lagt ned og overtatt av eksterne leverandører. Det viser en undersøkelse Accenture har gjennomført blant 140 lederer i offentlig og privat sektor med flere enn 500 ansatte i Norge.

Outsourcing av lønn, regnskap og innkjøp er det som forventes å vokse raskest.

To av ti norske bedrifter og organisasjoner har i dag har skilt ut lønningsfunksjonen til en tredjepart. Om to til tre år forventer seks av ti selskaper å ha satt ut denne funksjonen. Den samme utviklingen mener norske ledere vil være fremtiden for finans- og regnskapsfunksjonen. Kraftigst vekst forventes innen outsourcing av innkjøp. Mindre enn en av ti bedrifter har satt ut sin innkjøpsfunksjon i dag. Fire av ti ledere forventer at innkjøpsfunksjonen er satt ut til andre om to til tre år.

- Globalt er trenden klar, men i Norge er outsourcing fremdeles en lite benyttet mulighet, sier Per Erik Strømsø.

Norske ledere har til nå hengt etter sine nordiske kolleger ved å ha opprettholdt egne støttefunksjoner. Men nå har bildet endret seg og landets virksomheter har planene klare for å skille ut ulike forretningsprosesser. Nå er det Sverige som henger etter og er det landet i Norden som hvor outsourcing er betydelig mindre vanlig enn i de andre landene (88% av bedriftene i Finland anvender outsourcing, 75 % i Danmark, 55 % i Norge og 50 % i Sverige).

- Et voksende antall bedriftsledere har for alvor har fått øynene opp for hvor mye det er å tjene på å sette ut hele forretningsområder, for så å kjøpe tjenesten av eksterne aktører med spesialkompetanse på området. Det viser denne undersøkelsen, sier Per Erik Strømsø, leder for outsourcing i Accenture i Norge.

Det viktigste formålet med outsourcing er å senke kostnader, men kravene til besparing varierer kraftig, viser undersøkelsen. 86 prosent av lederne som er spurt sier lavere kostnader er det primære målet ved outsourcing. Adgang til spesialkompetanse og fokus på kjernevirksomhet defineres også som viktige mål ved outsourcing.

Klare mål for hva outsourcingen skal bidra til er det viktigste suksesskriteriet ved outsourcing, ifølge norske toppledere. Samtidig er de opptatt av at det må være gjensidig tillit mellom egen organisasjon og outsourcing-leverandøren.

Topplederne i Accentures undersøkelse, som representerer offentlig og privat sektor, ser visse utfordringer ved å outsource ulike forretningsområder. En vesentlig bekymring er å miste kontrollen over deler av egen virksomhet og at kompetanse forsvinner ut av bedriften.

- Min erfaring er at utfordringene ved outsourcing kan overvinnes gjennom en grundig overføringsprosess, sier Per Erik Strømsø.

Til toppen