JUSS OG SAMFUNN

Norske DoubleClick vet ikke hvor du bor

Det stormer rundt Internett-annonsebyrået DoubleClick Inc. etter avsløringen om omfattende kundebaser hvor informasjonen er samlet inn fra samarbeidspartnere på nettet. Men ifølge DoubleClick Scandinavia skjer dette bare i USA.

Per Christian Stokke
7. feb. 2000 - 13:39

Amerikanske Centre for Democracy and Technology (CDT) har satt igang en nett-kampanje mot annonseselskapet for å hjelpe brukerne å komme seg ut av DoubleClicks kundeprofilerings-ordning.

De hevder at DoubleClick (DC) begår grove overtramp mot personvernet.

Det er "småkakene" som legges igjen på datamaskinen din som er noe av problemet. DoubleClick sender en cookie med en unik ID til din nettleser hver gang du besøker en side hvor DC står for reklame-bannerne. De leser også av din IP-adresse og ditt domenenavn, og ved å sette sammen disse opplysningene følger de med i hva du foretar deg på nettet, hvor du har vært, hva du har kjøpt etc.

Det nye er at DC har inngått et samarbeid med nettsteder som krever registrering, f.eks. nett-aviser og web-baserte epost-løsninger, om å kjøpe den personlige informasjonen som disse sitter på. Når de først har navnet ditt kan de lete deg opp i direktemarketing-databasen Abacus som DC kjøpte i juni i fjor.

Men dette gjelder bare for amerikanere, ifølge Gøran Arvinius ved DoubleClick Scandinavia i Stockholm.

- Dette er noe som gjelder innenriks i USA, og har ingenting med Skandinavia eller Europa å gjøre. Vi har ingen som helst planer om den slags kundeprofilering i Skandinavia, sier Arvinius til digi.no.

Arvinius benekter at DC Scandinavia har avtaler som skaffer dem navn og adresse på surfere som besøker sider med DCs reklame og sier at det har heller ikke vært planer internt om å skaffe seg tilgang på slik informasjon.

Arvinius tror heller ikke at det finnes databaser som Abacus her i Skandinavia. Abacus har ifølge USA Today bygd opp omfattende opplysninger om over 90% av amerikanske husholdningers forbruksvaner.

Når så CDT oppfordrer folk til å sabotere ordningen samt sende e-post til blant andre DCs sjef Kevin J. O'Connor, er det fordi de mener DC lyver om sine muligheter.

Organisasjonen CDT hevder at DoubleClick tidligere har påstått at deres kundeprofiler var anonyme, altså uten navn og adresse eller annen personlig informasjon, og at de har prøvd å skjule at de nylig inngikk avtaler med sikte på å skaffe seg denne informasjonen.

DC er også blitt kritisert for ikke å opplyse nettbrukerne om at de blir registrert i slike baser. Tidligere i år ble DC stevnet av en privatperson i California og beskyldt for ulovlig å ha samlet inn og solgt forbrukeres private informasjon.

I stevningen beskyldes selskapet for å bruke datateknologi til å identifisere Internettbrukere, spore og lagre aktivitetene deres og samle opp konfidensiell informasjon om handlemønster, kredittrating og lignende. Målet med rettssaken er å hindre DC i å samle inn denne informasjonen med mindre de skaffer seg skriftlig tillatelse fra nettbrukeren selv.

Arvinius er overrasket over alt bråket:

- Vitsen med sporingen er jo å sende reklame kun til dem man vet er interessert i det. Hele vitsen med Internett er jo one-to-one marketing, og når det blir en realitet blir folk helt overrasket over hvordan det fungerer. ICA (dagligvarekjeden) og MasterCard har jo 'totalkontroll' på hva det svenske folk både leser og spiser, hvor de reiser og så videre, men fordi det her dreier seg om datanettverk blir de øyeblikkelig skeptiske, mener han.

DoubleClick Scandinavia registrerer både IP-adresse og sender deg en cookie, samt lagrer all informasjon for å bygge en profil på hva du liker å se på. Slik at hvis du handler golfballer over nettet må du nok regne med å få svært mange gode tilbud på ny putter eller annet golfutstyr.

Dette er også grunnen til at du får opp norsk reklame selv om du surfer på utenlandske nettsteder.

Det er vanskelig å helgardere seg mot slik kartlegging, men man kan alltid slette cookie-mappen med jevne mellomrom, eller surfe via proxy-servere som Anonymizer. Du kan også installere automatiske cookie-fjernere, et såkalt cookie-washer-program, som finnes for både Netscape, Explorer og norske Opera. I tillegg kan man bruke programmer som sperrer for reklame av den typen som sender deg cookies, men du risikerer at du mister endel andre ting samtidig.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.