Norske Fast planlegger ny søkemotor

Det norske teknologiselskapet Fast planlegger å opprette en ny internasjonal søkemotor som, i motsetning til Alta Vista og Lycos, søker igjennom hele Internett.

Innen sommeren planlegger norske Fast Search and Transfer (Fast) å opprette en ny internasjonal søkemotor. Hensikten er først og fremst å markedsføre søkeprogramvaren selskapet selger og søkekortene selskapet snart er ferdig med å utvikle.
For å gjøre dette oppretter Fast det som blir en direkte konkurrent til de kjente internasjonale søkemotorene AltaVista, Excite og Lycos.

- Vi skal bygge opp tjenesten ved vårt nye kontor i Boston. Løsningen skal være klar før sommeren. Fordi vår programvare er flinkere til å finne flere sider enn våre konkurrenter, vil vår søkemotor kunne lete igjennom alle de rundt 350 millioner sidene som finnes på Internett, sier administrerende direktør Espen Brodin i Fast til digi.no.

Til sammenlikning holder søkemotorer som AltaVista bare rede på rundt 150 millioner dokumenter, forteller Brodin. Basert på ytelsestall fra Fast, vil det etter hva digi.no forstår koste rundt 20 millioner kroner å opprette søkemotoren i Boston, men dette må økes etter hvert som trafikken vokser. Fast - som i desember 1998 ble tildelt digi.no-prisen (se egen artikkel) - påstår at søketjenester som bruker konkurrenten Inktomis søkemotor må investere åtte ganger så mye for å få samme mulighet.

- Det er enklere å bygge en offentlig demonstrasjon av vår søketeknologi enn å bruke tid på reise rundt og forklare den til alle interesserte kunder, sier Brodin.

Han vil ikke estimere inntektsgrunnlaget for en slik søkemotor, men at det dreier seg om store beløp er det ingen tvil om: Én indikator er at @Home nylig betalte hele 50 milliarder kroner for søkemotoren og nettportalen Excite. Med sist omsatt kurs i gråmarkedet er Fast nå verdsatt til rundt 2,3 milliarder kroner. Dette er mer enn det for mange mer kjente børsnoterte selskapet Opticom, som eier deler av Fast.

- Vi skal ikke drive en markedstjeneste. Når søkemotoren er oppe og går, skal vi enten selge den eller inngå en avtale med en partner, sier Brodin til digi.no.

Databransjen flommer over av det som i andre industrier ville blitt kalt lystløgnere, men Brodin har håndfaste demonstrasjoner som bygger opp under hans påstander. Fast springer ut fra datamiljøet på NTNU (tidligere NTH) i Trondheim og har der over tid utviklet det som trolig er Norges mest besøkte Internett-tjeneste, FTP Search (se peker i margen til høyre eller nedenfor denne artikkelen).

Med programvare derfra har Fast tidligere inngått en avtale med Lycos. Nylig inngikk Fast dessuten en samarbeidsavtale med en "familievennlig" amerikansk søkemotor som heter Ah-ha. Foreløpig har imidlertid verken Lycos eller Ah-ha tatt i bruk søkeprogramvaren fra det norske selskapet.


Som en første demonstrasjon har Fast derfor opprettet en søkemotor med 15 millioner engelske tekstsider (velg pekeren FAST Search - Demo). Tjenesten er ennå ikke markedsført, men selv om trafikken på demonstrasjonen er liten er det vanskelig å ikke løfte øyenbrynene når du trykker på return: Å lete frem de 1257157 forekomstene av ordet "London" i 15 millioner dokumenter tar bare under et halvt sekund.




Brodin forteller at den engelske søkemotoren er drevet av seks Intel-servere til en samlet pris av 700.000-800.000 kroner.

For ytterlige øke farten og åpne for mer kompliserte søk, lover Fast å lansere et nytt søkekort til sommeren. Fast demonstrerte kortet, som med 16 søkebrikker kan lete igjennom 2 GB tekst på 0,6 sekunder. Kortet vil etter det digi.no forstår koste under 30.000 kroner (se lenke til tidligere sak om Fasts søkekort: Internett rundt på 0,6 sekunder)

Brodin forteller at Fast planlegger å utvide den nye søkemotoren med søkekortene til sommeren når kortene er klare til salg. Dermed vil brukere for eksempel kunne lete etter tre ord som står i samme avsnitt eller avanserte kombinasjoner med ord som har mange ukjente bokstaver.

Til toppen