Norske forlag skeptiske til leksikon på nett

Encyclopædia Britannica har lagt ut hele sitt innhold gratis på nett. Kunnskapsforlaget har et nettleksikon som kun er tilgjengelig for de som har kjøpt selve oppslagsverket, og mener det ikke er mulig å tjene penger på annonsering dersom de skulle legge ut sitt innhold gratis.

Administrerende direktør i Kunnskapsforlaget, Harald Strømme, mener Encyclopædia Britannica har tatt en riktig avgjørelse ved å legge alt innholdet gratis ut på nett, selv om gårdagens åpning førte til så stor pågang at Britannicas servere knelte.

- Britannica dekker et verdensmarked. Det norske markedet er for lite til at norske gratis-leksikon på nett skal kunne reklamefinansieres, sier Strømme til digi.no.

- Det er ikke aktuelt å gjøre om på vår strategi, fortsetter han.

Kunnskapsforlaget har også et nettleksikon. Denne tjenesten er kun tilgjengelig for folk som allerede har kjøpt tredje-utgaven av Store norske leksikon. Brukeren trenger et kjøpsnummer for å logge seg på som bruker av nettleksikonet.

Strømme opplyser at det per i dag er ganske få som benytter nettutgaven. Nå ligger det bare en ettbinds-utgave på nett. Etter nyttår skal alle de 16 bindene av Store norske leksikons tredje utgave legges ut, men også dette blir kun tilgjengelig for dem som har kjøpt selve oppslagsverket i butikken. Det er foreløpig ikke aktuelt å tilby oppslagsverket som en betal-tjeneste, sier Strømme.

(På kunnskapsforlagets nettsider står det: "Kunnskapsforlaget tilbyr en totalpakke som består av tre hovedelementer; Et komplett bokverk i16 bind, en CD-ROM med søkeindeks og tilbud om abonnement på Store norske leksikon på Internett. Elementene kan ikke selges enkeltvis. Fra 1. januar 2000 foreligger hele teksten i Store norske leksikon på Internett, kontinuerlig oppdatert og med linker til kilder og andre informasjonsbaser.")

Cappelen Forlag utreder i disse dager hva de skal gjøre i forhold til leksikon på Internett - om de skal følge Britannicas eksempel, eller tilby noe annet.

- Vi har ikke besluttet noe ennå, sier forlagssjef i kart og oppslagsverk i Cappelen, Haavard Nordlie, til digi.no.

Nordlie opplyser også at forlaget nylig har gått ut med oppslagsverket Caplex på WAP.

- Det ligger i Telenors WAP-portal, og kan kun benyttes til tekst-søk. Denne tjenesten er forløpig gratis, men fra mars neste år vil brukerne betale vanlige tellerskritt for tjenesten, sier han.

Til toppen