Spillutviklerne er de eneste norske som satser på iPhone-utvikling. En av de er Terravision.

Norske iPhone-utviklere satser på spill

De er få og de er på prøvestadiet, men norske spillutviklere prøver lykken på iPhone.

Etter at digi.no skrev at ingen norske programvareselskaper satser på iPhone-utvikling, har vi fått tilbakemeldinger fra flere mindre norske programvareselskap.

De er godt i gang, selv om ingen av de har rukket å få produktene sine klare ennå. Felles for de alle, er at det er spill det dreier seg om.

- Vi kommer til å lansere vår første applikasjon til salg på Apple App Store i løpet av høsten, sier Håvard Måseide, daglig leder i Agens til digi.no.

De lever av å lage spill, og ser på iPhone som en spennende plattform.

- En stor del av vår virksomhet går på å lage spill til nettet, så det er kort vei til iPhone og vi ser store muligheter der, sier Måseide.

Han forteller at de både satser på å lage spill for egen regning, som de satser på å selge gjennom Apple App Store, og på å tilby reklamefinansierte spill til sine kunder.

Det samme gjør Miles Ahead.

- Miles Ahead utvikler og hoster casino- og lotteri-spill for kommersielle aktører innen online gambling, veldedighetsorganisasjoner, kringkastere og reklamebyråer, forteller Ola Akselberg i Miles Ahead i en epost til digi.no.

Han forteller at de nå lager egne spesialversjoner for iPhone.

- Vi har ni casino-spill for iPhone på trappene, deriblant multiplayer poker, multiplayer bingo, enarmede banditter, skrapelodd og roulette, sier Akselberg.

Miles Ahead er klar for lansering i november.

Erik Hargog Terravision er en av de norske aktørene som satser på å lage spill til iPhone.
Erik Hargog Terravision er en av de norske aktørene som satser på å lage spill til iPhone.

- Vi lager også spill, men med mer enn underholdningsverdi, sier Erik Harg, daglig leder i Terravision til digi.no

Han beskriver selskapet som en blanding av et konsulentselskap og et spillutviklingsstudio. På kundelisten står selskaper som ønsker å bruke spill i reklamesammenheng, og for å lære brukerne noe.

Harg forteller at de har jobbet med slike spill i lengre tid, og at de bestemte seg for å sette av egen interntid til å finne ut av og lære seg iPhone-plattformen.

- Først så prøvde vi litt, og så at her burde det være muligheter for våre kunder. Dette er noe som er spennende å følge med på, og vi er nysgjerrige på hvordan det utvikler seg, sier Harg.

Han mener den kommersielle utviklingen er vel så interessant som den tekniske, og han er spesielt nysgjerrig på hvordan Apple velger ut hvilke applikasjoner som promoteres mest i Apple App Store.

Hvis man skal få oppmerksomhet så må man ligge på topp i App Store - Hvis man skal få oppmerksomhet så må man ligge på topp i App Store, i hvertfall innenfor hver kategori. Det kan bli vanskelig, sier Harg.

Harg er heller ikke helt overbevist om at iPhone stikker av med seieren, selv om de i dag ser ut til å ligge et godt hakk foran konkurrentene.

- Det er kanskje ikke iPhone som blir vinneren de neste ti årene, men det er den første mobile plattformen med en god berøringsskjerm, sier Harg.

Han er derfor fortsatt usikker på det kommersielle potensialet, selv om han er overbevist om at enten iPhone eller en lignende enhet er fremtiden.

Terravision er ikke alene om å satse på spill til iPhone. Av de digi.no har snakket med, er det spill som er gjengangeren i iPhone-satsingen.

Norske programvareleverandører som leverer drifts- eller forretningsapplikasjoner glimrer fortsatt med sitt fravær i iPhone-markedet. digi.no har i uformelle samtaler fått høre at interessen er tilstede hos flere aktører, men at det ikke har noen høy prioritet. Alle har fortsatt en vente-og-se-holdning.

    Les også:

digi.no har kjørt en serie artikler om utvikling for iPhone og Apple App Store. I morgen, lørdag, har vi det som tema i et videoinnslag på digi-TV. Vi er også fortsatt interessert i å komme i kontakt med norske utviklere som lager drifts- eller forretningsapplikasjoner til iPhone.

Til toppen