BEDRIFTSTEKNOLOGI

Norske IQ bak «råeste webdesktop»

IQopia gir dine ansatte én desktop for alle tjenester, uansett om de bruker pc eller mobil.

IQopia tilbyr egendefinerte webbaserte arbeidsflater, som fungerer likeverdig uansett om tilgangen skjer gjennom pc eller mobil. På pc kan man velge et Windows-tro grensesnitt (til venstre), eller definere sitt eget. Uansett er alle personlige og bedriftsrelaterte tjenester tilgjengelige.
IQopia tilbyr egendefinerte webbaserte arbeidsflater, som fungerer likeverdig uansett om tilgangen skjer gjennom pc eller mobil. På pc kan man velge et Windows-tro grensesnitt (til venstre), eller definere sitt eget. Uansett er alle personlige og bedriftsrelaterte tjenester tilgjengelige.
25. mars 2009 - 16:40

Det norske IT-selskapet Intelligent Quality – forkortet IQ – lanserer i dag en ny løsning beregnet på bedrifter, nettilbydere og mobiloperatører som vil tilby brukere en fullverdig desktop gjennom en nettleser.

Det nye produktet er døpt IQopia. Den kombinerer løsninger som IQ har arbeidet med i seks år og bygget opp en kundebase rundt. IQ startet som «ASP» men har utviklet seg til å bli stadig mer innovativ.

IQopia er en arbeidsflate som leveres slik at den kan være tilgjengelig fra pc eller fra mobiltelefon. Arbeidsflaten kan kombinere bedriftsløsninger med e-post, kontorprogramvare (for eksempel Microsoft Office) og interne tjenester (CRM, økonomi), med private tjenester som nettbank, sosiale tilbud (Facebook, Youtube, Twitter med mer) og privat e-post. Også BankID kan innebygges i løsningen. Arbeidsflaten kan utformes etter eget ønske, for eksempel kan den illudere skrivebordet til Windows hvis det skulle være ønskelig.

– Vi har brukt seks år på å skape en arkitektur der Internett er selve plattformen. Alt som før var fanget i pc-en er nå løftet ut på nettet, og gjort tilgjengelig for både pc og mobiltelefon. I verden i dag er det flere som bruker mobil enn pc, og i mange land er det mobilen som er selve Internett-maskinen, sier IQ-gründer Johnny Tungen til digi.no

Tungen mener dette kjennetegner en ny epoke i nettets utvikling, med stadig større bruk av Internett-sentriske maskiner og web-baserte applikasjoner, og der det blir naturlig å ha én personlig arbeidsflate i den digitale verden som utgangspunkt for å nå alle tjenester, og som igjen kan nås gjennom fritt valgte klienter.

Demonstrasjonen som Tungen viser, starter med at brukeren åpner en nettleser på en pc, og logger seg på sin personlige IQopia-arbeidsflate. Påloggingen kan underkastes det sikkerhetsnivået man ønsker, også tofaktorautentisering.

Eksemplet nedenfor viser hvordan en arbeidsflate kan legges opp. Det er den IQ selv tilbyr sine ansatte, og som Tungen har tilrettelagt for eget bruk:

Her skjules ikke nettleseren. Til høyre for IQ-logoen er felter som gir informasjon om henholdsvis pågående prosjekter, sist brukte dokumenter, og aktivitetskalender. Under disse feltene, i gulgrønn skrift, er en ticker med løpende nyheter. Så er det en «task wizard», altså en veiviser for utvalgte oppgaver, og et «start felt» som fungerer etter mønster av startknappen i Windows.

Tungen velger «e-post», «intranett» og «programmer» fra start-feltet, og får opp følgende:

– Interne tjenester kan kombineres med eksterne, og bedriftstjenester kan kombineres med private. Alt kan legges inn under den samme «single sign on», også personlige tjenester som privat e-post på web, Facebook og så videre.

Mobiltelefonen som vises i øverste høyre hjørne, over start-feltet, er Tungens egen. Det grønne lyset betyr at telefonen er påslått, og tilgjengelig for IQopia.

– Det er ikke bare slik at jeg får den samme funksjonaliteten på mobilen som på pc-en. IQopia lar meg dessuten koordinere data mellom pc og mobil, og bruke pc-en til å innstille mobilen og endre min brukerprofil. Jeg kan ta backup av alle data på telefonen, og installere og avinstallere applikasjoner.

For å følge med fra pc-en på hva som skjer på mobiltelefonen, kan man hente opp denne funksjonen som gjengir mobilskjermen i sanntid:

Løsningen lar seg tilpasse mobile brukere som må kunne arbeide uten å være oppkoplet.

– Det lar seg ordne ved å ordne ActiveSync mellom pc og sentralen, slik at bestemte mapper, for eksempel «Mine dokumenter», synkroniseres automatisk straks man er online. Da er det bare snakk om at man har lokalt installert programvare som forholder seg til de samme filformatene. I de tilfellene der man ikke ønsker dobbelt opp med Microsoft Office-lisenser, er vår erfaring at OpenOffice.org er et brukbart alternativ.

Å gi brukeren friheten til alltid å ha tilgang til samme arbeidsflate, krever systemer som kjører i bakgrunnen, eller, slik Tungen foretrekker å si det, i nettskyen.

– I tillegg til IQ Desktop, består IQopia av administrasjonssystemet IQ Backoffice, og administrasjonsverktøyet IQ Revival. Det hele er programmert i Microsoft .Net.

Arkitekturen ser slik ut:

De som skal administrere systemet, forholder seg til brukerrettighetene definert i Active Directory. De kan styre hver brukers desktop, fjerninstallere applikasjoner på mobiltelefonene, innstille rettigheter avhengig av aksessmetode med mer.

– IQ-plattformen er åpen, og bunnen kan legges hos oss, hos kunden eller hos en tredje part. I et konkret eksempel har vi avtalt med en partner at vi kjører Backoffice og Revival, mens han tar ansvaret for Desktop og Windows Server.

Selskapet IQ fikk i fjor høst en finansiering som legger grunnlaget for en ordnet ekspansjon. I tillegg til virksomhet i Oslo og i gründernes hjemtrakter i Vinstra i Gudbrandsdalen, er det også et kontor i Stockholm og en utviklingsavdeling i Kina, noen mil fra Hongkong. Det er til sammen nærmere 70 ansatte. Omsetningen var 84 millioner kroner i fjor.

Tungen har store planer med IQopia.

– Vi er nå forbi gründerstadiet, der vi har greid oss brukbart, men uten overskudd. Den nye plattformen skal gjøre oss lønnsomme.

Tungen har tatt konsekvensen av den nye fasen: Han er ikke lenger administrerende direktør, men har, under tittelen «Chief IQ», ansvaret for selskapets visjoner. Han eier ni prosent av aksjene. De øvrige er fordelt på DnB Nor (19 prosent) Braganza (18 prosent), Vinstra Electro (20 prosent) og 40 ansatte.

– Vi tar sikte på å nå ut til tre ulike målgrupper: Mobiloperatører, tilbydere av applikasjonstjenester og nettjenester, og distribuerte organisasjoner. Hittil har kundene våre vært blant de siste.

Tungen sier det pågår samtaler med svært store mobiloperatører, og at han håper å kunne fullføre avtaler til sommeren.

– Vi tror IQopia appellerer til mobiloperatører fordi løsningen kan bidra med større brukerlojalitet, og brukes som plattform til å levere svært tiltrekkende tjenester. Den enkle koordineringen mellom pc og telefon gjør det lettere for brukerne å utnytte mobilen bedre. Det gir operatørene muligheter til å tjene mer, samtidig som supportkostnadene reduseres.

Overfor nettilbydere og applikasjonstilbydere vil Tungen markedsføre IQopia som et pris- og ressursgunstig alternativ til Citrix.

– Vi kan tilpasse oss ulike forretningsmodeller: fastpris per måned, betaling etter bruk, eller betaling for hver gang man bruker en tjeneste. Også her er selvbetjente brukere et viktig argument.

Norske referansekunder har bidratt til å gjøre IQopia til det Tungen kaller en solid plattform.

– Vi kan demonstrere hvordan det lar seg gjøre å opprette en ny bruker på ett minutt. Overfor kunder som vil kjøre på vår infrastruktur, kan vi opprette en prototype på én dag. I diskusjoner med en stor mobiloperatører med ti millioner brukere, har vi laget en live prototype på tre uker.

    Les også:

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.