Den svenske Arbetsförmedlingen har, i samarbeid med en rekke andre svenske institusjoner, IT-næringsparker og universiteter, nettopp kjørt en svært omfattende og vellykket rekrutteringskampanje på den tyske IT-messen CeBIT,
Les hele saken fra CeBIT her:
Svenskene rekrutterer intenst på CeBIT
Den norske standen på CeBIT er puslete, med kun tre bedrifter representert. Men hvorfor er det sånn?
Fredrik Syversen, som er konsulent i IT-næringens interesseorganisasjon IKT-Norge, sier til digi.no at norske IT-bedrifter er for dårlige til å profilere seg på arrangementer i regi av andre enn bedriftene selv.
- De gidder ikke. Dessuten er det ikke, i motsetning til broderlandet, tradisjon for dette i Norge.
Syversen nevner ett eksempel; Comdex-messen i Las Vegas i november i fjor.
- IKT-Norge hadde et opplegg hvor medlemmene (360 IKT-bedrifter er medlem, red. anm.) fikk tilbud om å møte amerikanske IT-bedrifter. Medlemsbedriftene kunne profilere seg med det formål å selge varer og tjenester, i tillegg til at det er nyttig og inspirerende å se hvordan andre bedrifter jobber. De kunne også komme til Silicon Valley for å møte ønskede bedrifter der.
- Det ble ikke noe av, legger han til. - Kun fem bedrifter meldte seg på.
Syversen er imidlertid blitt litt mer optimistisk nå. - Det er kongebesøk i Frankrike denne uka, og hoveddelen av det næringsrettede programmet er for første gang IT-relatert. Denne gangen er i overkant av 25 norske IT-bedrifter med til Paris for å møte franske IT-selskaper.
Formålet er også her eksport og salg av produkter og tjenester, og Syversen opplyser at bedrifter som SuperOffice, Rubicon, Visma, DataPower, Telenor, Norman og StepStone er med, i tillegg til en rekke mindre og mer ukjente selskaper.
- IKT-Norge og Norges Eksportråd har laget et "Eksportforum", og dette kongebesøket er det første i rekken av flere arrangementer initiert av Eksportforum. Interessen er kanskje såpass stor fordi det er første gang bransjen er blitt tatt med på denne type arrangement.
Han tror også at det faktum at kongen skal delta, gjør at det "blir mer fres over det". - Da får bedriftene føle at de er med i "det offisielle Norge".
Syversen håper det kan bli en trend, at bedriftene ser at de kan spare både tid og penger på denne type profilering og deltakelse på tilsvarende arrangementer. - Vanligvis ser bedriftene på dette som en stor engangskostnad, sier han.
Paradokset er at norske IT-bedrifter vil erobre Europa på egen hånd, mens tilrettelagte arrangementer og messer ikke er attraktivt.
I Sverige og Finland er det mye større oppslutning om slike arrangementer. Og en helt annen mentalitet
For eksempel:
Finsk frustrasjon: - Nordmenn er treige og feige!