Norske konsulenter merkevarebygget på japansk

Da de norske ansatte i Accenture (tidligere Andersen Consulting) kom på jobb på nyåret, måtte de handle kjapt: norske nettbrukere med japanske aner var de eneste som forsto hva Accenture skulle drive med i 2001.

Den globale merkevarekampanjen som skal omgjøre det tidligere Andersen Consulting til Accenture, koster bedriften 175 millioner dollar på verdensbasis. Kampanjen oppfordrer mottakerne av informasjonen til å gå inn på accenture.com for å få ytterligere informasjon om bedriftens gjøren og laden under nytt navn i år 2001.

Men for kunder som ikke hadde lagt merke til com-domenet, ble opplevelsen noe spesiell: tastet du det gamle domenet ac.no eller det nye accenture.no kom du rett inn på de japanske hjemmesidene til selskapet.

Det var imidlertid disse amerikanske sidene som nettbrukerne skulle ha besøkt.

Ifølge informasjonskonsulent Eirik Andersen i det norske selskapet, som per i dag huser 1.050 ansatte, tok det kun to timer etter at de kom på jobb tirsdag før de fikk rettet opp feilen.

- Problemet var at de hadde skiftet IP-adresse på sentralt hold på accenture.com, sier han. Det innebar at de norske brukerne ikke ble rerutet til den engelskspråklige forsiden på Accenture-tjenesten, men til en lokal japansk versjon.

Men problemet var ikke slutt, selv om Accenture handlet kjapt. Blant annet var det et problem at proxyer i bedriftenes brannvegger fanget opp den "gamle" IP-adressen og fordelte den internt til de ansattes PC-er.

Andersen opplyser at de både internt og eksternt fikk reaksjoner på dette utover i uka.

Til toppen