Norske kunder betaler mye for telefon

En rapport fra nordiske konkurransemyndigheter viser at fasttelefoni er dyrt i Norge.

Norske kunder må betale nesten 50 prosent mer for et abonnement og ligger i toppen på minuttrpisene for innenlandssamtaler, skriver Aftenposten ut fra en rapport fra de nordiske konkurransemyndigheter.

Gjennomsnittelig forbruk i Norge er omtrent 40 prosent høyere enn i Island for en sammenlignbar kundeprofil, viser rapporten.

Nordiske mobilkunder betaler mer enn mobilbrukerne i de andre landene hver måned. Det er bare svenskene som slår nordmennene på minuttprisen på mobilsamtaler. Danmark kommer best ut på mobilsiden med lavest ringepriser og SMS-priser i Norden.

Rapporten viser at det er opptil ti ganger så dyrt å ringe mellom de nordiske landene som det er å ringe en abonnent i samme land. En norsk kunde som besøker Sverige, må i dag betale dobbelt så mye som en svensk kunde for å ringe en svenske.

Med innføring av Norgestakst koster det nå like mye å ringe lokalt som til for eksempel Kirkenes. Derimot må en fasttelefonikunde ut med fire ganger så mye for en samtale til Sverige.

Myndighetene varsler nå økt regulering av markedet for såkalte roaming-avtaler.

Teleanalytiker Tore Aarønæs i Norsk Telecom sier til Aftenposten at det ikke lenger en noen teknisk grunn til at det skal være mange ganger dyrere å ringe til våre naboland, ettersom transportkostnadene er minimale. De høye internasjonale prisene henger igjen fra gamle dager.

Aarønæs mener at Telenor tjener for mye på fasnettet i forhold til hva selskapet har lov til utfra myndighetenes reguleringslovgivning.

Til toppen