BEDRIFTSTEKNOLOGI

Norske kunder ikke redd for Office 2007

Office 2007 kan skape opplærings-kostnader, men det er norske kunder åpenbart ikke redd for.

7. nov. 2006 - 11:12

Store oppgraderinger skaper alltid fokus på opplæringskostnadene de vil føre med seg. Og med Office 2007 er det nettopp grensesnittet som er den store nyheten. I små organisasjoner regner man som regel ikke på slike opplæringskostander, men i større organisasjoner blir det fort penger av å måtte sende alle brukerne på kurs.

digi.no har tidligere i dag skrevet at det svenske fengselsvesenet er bekymret over kostandene ved venne brukerne til det helt nye og ikon-baserte grensesnittet. Word, Excel, Powerpoint og de andre Office 2007-programmeen har ikke menyer slik alle tidligere versjoner har hatt. Man velger i stedet en arbeidsoppgave, for eksempel "layout" og får bare visst layoutmuligheter som ikoner.

Bildet viser gammelt (øverst) og nytt grensesnitt i Word:

Gustav Line, direktør for Office-produktene hos Microsoft Norge, medgir at alle endringer krever en omstilling, men forteller at så langt har ingen av de norske organisasjonene som har testet Office 2007 reist dette problemet.

- Ingen av de norske kundene har ikke nevnt noen bekymringer rundt opplæring for oss, forteller Line til digi.no. Flere tusen brukere hos en lang rekke både små og veldig store kunder har testet Office 2007 og de er alle enig om at det nye grensesnittet har en rekke fordeler.

Blant annet er Statoil en av beta-testerne på Office 2007 i Norge.

Microsoft har ikke noen tall for hvor lang tid en snitt-bruker tar for å venne seg til det nye grensesnittet, men Line påpeker at Microsoft har beholdt hoved-menyene og mye av hovedinndelingen i programmene som ligger i Office-pakken.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
En tjeneste fra