Norske kvinner taper budkampen på nettet

Norske kvinner er fortsatt i klart mindretall når det gjelder auksjon på nett og slett ikke så aggressive som sine mannlige konkurrenter. Det viser tall fra det svenske auksjonshuset på Internett, Bidlet.

Det svenske auksjonshuset på Internett, Bidlet, etablerte seg med en norsk tjeneste for to uker siden med en egen administrasjon i Norge. På to uker har de fått over 2.600 nordmenn med fordelingen 85 prosent menn og 15 prosent kvinner.

Og av de 390 kvinnene som er med, er det få som blir med helt inn på budrundene.

- Det ser ut til at kvinner ikke er like komfortable med Internett-handel som det menn er. Det ser vi også på budgivningsmønsteret: Kvinner er gjerne med og gir bud, men når det virkelig gjelder og budrunden er i sluttfasen faller kvinnene fra og gutta tar over, sier Dag R. Lindløkken som er administrerende direktør i Bidlet.no i Norge.

Lindløkken mener det er vanskelig å si noe ytterligere om hvorfor mønsteret er slik, men mener det kan være at gutta er tøffere enn jentene. De skal ha tingene uansett.

- Jeg tror ikke det er fordi guttene er tøffere, sier Bente Klemetsdal som i dag er sjef i betal-TV kanalen Canal Plus og tidligere var involvert i Webgrrls og ansatt i internettselskapene Zoom og HjemmeNett.

- Jeg har brukt auksjonstjeneste selv med blandet fryd, det er mye jobb for å få en god pris. En av grunnene til at kvinner trekker seg hurtigere er kanskje at de ikke har tid til å følge opp prosessen. Dessuten er det vel slik at det ofte er teknologibasert gadgets som blir tilbudt. Det kan veldig godt hende at disse auksjonshusene ikke har det vareutvalget som skal til for å tekkes damer, mener hun.

Når kvinner blir spurt om hva de kunne tenke seg å handle på internettauksjon, svarer de oftere reiser enn noe annet. Menn svarer oftest datautstyr, viser en undersøkelse gjort for Bidlet.no utført av Norsk Statistikk.

- Dette tolker vi som at kvinnen kommer med større tyngde etter hvert. Det ser vi også i Sverige, der Bidlet har stor oppslutning blant kvinner. Særlig handler de reiser og husholdningsprodukter, sier mannen som altså må jobbe hardt for å få auksjonsinteressen blant norske kvinner.

Til toppen