Norske nettbutikker skyver ut Amazon

Til å begynne med dominerte Amazon.com, men norske nettbutikker spiser langsomt mer av salget.

For hver krone nordmenn handler for på internett, havner 48 øre i norske nettbutikker, viser ferske tall fra Visa.

I 2000 gikk hele 53 prosent av pengene norske Visa-kunder brukte på internett til amerikanske nettbutikker. Norske nettbutikker ble avspist med kun 6 prosent. Nå er forholdet snudd på hodet.

– I løpet av årets første seks måneder fikk amerikanske nettbutikker kun 6 prosent av nordmenns totale Visa-kjøp på internett. Norske nettbutikker hadde i samme periode hele 48 prosent av denne omsetningen, sier daglig leder Torstein Lind-Isaksen i Visa Bankgruppe.

Trolig bidrar for eksempel Amazons engelske nettbutikk Amazon.co.uk til disse tallene. Tidligere kjøpte nok de fleste også bare varer, men salget av ferier og tjenester som bil-leie kutter den amerikanske andelen av salget.

Daglig leder Agnes Beathe Steen Fosse i Eforum understreker særlig reiselivsbransjen.

– Flybilletter, feriereiser og hotellopphold er blant de mestselgende produktkategoriene på internett. Samtidig er de også blant de kategoriene som har størst vekst. Mange aktører som selger reiser og reiselivsrelaterte tjenester tilbyr utelukkende kortbetaling. Dette er sammen med en rekke andre faktorer med å øke andel handlende som betaler med kort i norske nettbutikker, sier Steen Fosse.

I 2000 handlet norske Visa-korteiere for til sammen 126 millioner kroner på internett. I løpet av første halvdel av 2005 var summen hele 3 milliarder kroner. Lind-Isaksen tror endringen i kjøpemønsteret hovedsakelig skyldes to faktorer: Et økt utvalg av norske nettbutikker og en generell økning av nordmenn som handler på nettet.

– Netthandel har rukket å bli en vanlig handelskanal for folk flest. Nordmenn velger nettbutikker som leverer raskt og som fører varer de kjenner fra den fysiske verden. Jeg tipper derfor at andelen til de norske nettbutikkene vil fortsette å øke i årene som kommer, sier Lind-Isaksen.

Visa får fremdeles en del klagesaker, men understreker at det er trygt å handle på nettet.

– Voksenunderholdning og pengespill utgjør helt klart flertallet av klagesakene våre. Folk bør tenke seg om både to og tre ganger før de kjøper disse tjenestene på nettet, sier Lind-Isaksen.

Til toppen