Norske nettbutikker svikter på søk

Søk er helt grunnleggende, og de svenske storkjedene ligger langt foran de norske.

Etter hvert som årene går stiger stadig våre forventninger til hvordan internett fungerer og hva vi kan bruke det til. Uten å merke det skyver vi aktive nettbrukere litt på disse grensene nesten hver dag etter hvert som vi oppdager små forbedringer og oppdager nye nettsider og tjenester.

I denne prosessen blir skillet mellom de som henger med og de som ikke gjør det stadig tydeligere. Kontrastene på nettet blir større og det er blitt klart at store deler av norsk varehandel sliter med sine nettsider.

Det er på søk og søkbarhet det svikter – og de store svenske kjedene ligger langt foran, noe som etter hvert må koste de norske butikkene dyrt.

Det ironiske er at nettopp internett, som skulle la en firemannsbedrift på det ytterste skjær selge til hele verden, er blitt det litt motsatte: Oppdaterte og gode nettsider koster såpass mye for mange at det er blitt en stordriftsfordel.

Men ser vi selv på de aller største, er det overraskende mange som har veldig utdaterte nettsider. Det er i og for seg greit at alle ikke har nettbutikk, men søk på varer må fungere. Kundene må kunne finne varene du selger på nettsiden din. Mangler dette, er du også ute når kundene bruker Google.

Søk er helt grunnleggende i en tidsperiode der mange butikker, for eksempel Smartclub, ikke lengre svarer på telefon. Jada, de har pene – og ganske verdiløse nettsider med mindre du leter etter åpningstider. Tror de ikke på brukertallene til Google og de andre søketjenestene?

I et land med høyt tidspress og store avstander, vil jeg tro stadig flere griper til mulighetene de store svenskene kjedene presenterer og dermed ender opp som kunder hos dem i stedet norske butikker. For kjeder som Biltema, Clas Ohlson, H&M og Ikea lar deg søke, se på og sjekke largerstatus på ulike butikker. En rekke norske kjeder, for eksempel de store el-varehusene har også fått dette.

Det føles derfor som et hopp bakover i tid å gå til nettsidene til for eksempel Coop, en av Norges aller største butikk-kjeder. I stedet for å lage gode nettsider, fyller Coop opp postkassen min med flyveblader om billig leverposteibokser og parkdresser.

Den eneste hjelpen du får på Coops nettsider er at de har laget Acrobat PDF-versjoner av flyvebladene. Skal du se hva du får kjøpt, må du altså åpne PDF-filene og bla i dem, side på side. Det samme gjelder for eksempel Smartclub-kjeden (som Coop nylig kjøpte opp)

Da er Torshov Bilrekvisita-kjeden litt, men ikke mye bedre. De har hele katalogen sin som PDF (12 MB), men du kan søke i den. Det mangler dog priser på en del varer.

Møbelkjeden Skeidar begår en annen tabbe. Du kan søke og får bilder og priser, men ikke lagerstatus.

Og el-kjeden Elnor begår en av annen av standard-tabbene: I et forsøk på å finne ut hva de selger, må du først velge et merke og gjør da et hopp til nettsidene til distributøren som har nettsider av ulik kvalitet, noen på engelsk. Snakk om å sende kundene fra seg.

Gigantkjeden ICA selger matvarer, men kan de hoppe over søk for det? Om ICA-butikken din har en spesiell vare vet selvfølgelig datasystemet deres, men dette er ikke koblet sammen med nettsidene. Noen på ICA sier kanskje at det er så få som bruker nettsiden deres likevel. Jo, det er nok en grunn til det.

Dette er noen av Norges største kjeder og påpeker utfordringene som veldig mange står overfor. Ja, det koster penger, men det må gjøres. Hvis ikke kommer de som har tatt jobben til å stjele stadig flere av kundene. En oppdatert, søkbar nettside med priser og lagerstatus er blitt et absolutt krav for en butikk i dag.

Til toppen