Norske nettkonsulenter tatt på senga av eierskifte

Alexander Arnesen og resten av staben i Icon Medialab Norge var slett ikke forberedt på meldingen om de skulles selges. Blant annet måtte Arnesen forsikre seg om at ikke svenskene stakk av med alle kundene.

Det var tirsdag 5. mars. Alexander Arnesen og resten av de ansatte i konsulentselskapet måtte møte offentligheten med visshet om at eierne i det fusjonerte selskapet svenske Icon Medialab og hollandske Lost Boys ikke lenger definerte Norge som en del av kjernevirksomheten.

- Utfordringen for et børsnotert selskap er tidspunktet for når de skal informere. Derfor fikk vi vite det omtrent samtidig med meldingen gikk ut på Hugin, sier Arnesen til digi.no. Han er ikke helt fornøyd med måten dette ble håndtert på fra Icon Medialab International.

- Det er klart vi har sett signaler en stund, men dette kunne ha vært håndtert på langt mer smidig måte fra morselskapet side, mener han og stiller det retoriske spørsmålet om hvor mye gjennomslag Icon egentlig har fått i fusjonen med Lost Boys

I tillegg til at Arnesen har fått den tunge jobben med å finne nye eiere i dagens marked, ble det også spredt usikkerhet fra morselskapet om de norske kundene. En formulering i den engelskspråklige pressemeldingen fikk Arnesen til å steile:

"The targeted clients in the Norwegian and Swedish market will be served from Stockholm".

"Kunder av IconMedialab i Norge skal fortsatt betjenes av det norske selskapet", var Arnesens egen formulering i den norske pressemeldingen. Han ringte sporenstreks til eierne.

- Det er ikke tilfelle at de norske kundene skal betjenes fra Sverige, sier Arnesen til digi.no som også får dette bekreftet fra svenske William Kellerman i Icon Medialab International.

- Årsaken til formuleringen er at vi har ulike perspektiver. Det vi snakker om er nye kunder til selskapet, Icon Medialab i Norge beholder sine egne kunder, sier Kellerman og ønsker ikke svare på kritikken fra den norske ledelsen.

- Det er en intern sak som vi ikke ønsker å kommentere via mediene, sier han.

Kellerman forteller at Icon Medialab er åpen for et fortsatt samarbeid med sitt gamle datterselskap i det norske markedet. Men da vil ikke svensk-hollenderne eie noe, og den norske virksomheten kommer sannsynligvis også til å ha fått et nytt navn.

- Det er ikke noe krav fra Icon at vi må skifte navn, men etter all sannsynlighet kommer vi til å bli hetende noe annet, sier Arnesen som snakker om en overveldende respons etter 5. mars-offentliggjøringen.

- Vi jobber på spreng og har kommet et godt stykke på vei. Vi er i konkret dialog med mange og er absolutt ved godt mot, selv om vi ikke vil vil skape falske forhåpninger, sier Icon-sjefen til digi.no og ønsker ikke å gå ut med navn på samtalepartnere.

digi.no har allerede fått klare indikasjoner på at ekspansive Creuna med Svein Stavelin i spissen, er en av disse samtalepartnerne.

- Vi er opptatt av å finne eiere som verdsetter kompetansen vi har opparbeidet oss som et IT-konsulentselskap, innen internettutvikling og brukervennlige internettløsninger, sier Arnesen.

Til toppen