Norske PC-er kunne vært billigere

I USA har Compaq, verdens største PC-produsent, innført direktesalg med lavere priser. Men i Norge og i resten av Europa kan Compaq ta det med ro.

I USA har Dell Computer Corporation presset sine største konkurrenter som IBM og Compaq til å kopiere selskapets direktesalgs-systemer. Forhandlere og butikker er ekstraledd som øker prisen - det er alle enige om, men her i Norge ser det ut til drøye.

I fjor og i 1999 var det mye diskusjoner om direktesalg, for alle forhandlerne og da særlig de mindre i utkant-Norge var svært nervøse for direktesalg. PC-salget er det viktigste kontaktpunktet med kundene og mister vi det, nekter vi å selge annet utstyr fra leverandøren som selger direkte, var trusselen. Men siden har det blitt stille, for både Compaq og IBM selger enda ikke noe særlig direkte


- Markedet ser foreløpig ikke ut til å ønske å kjøpe PC-er over Internett. Prispresset er heller ikke så sterkt at vi trenger å legge om til direktesalg, sier markedssjef i Compaq, Inge Knutsen, til digitoday.no.

Han forteller at Compaq Norge har investert tosifrede millionbeløp i et direktebestillings-system for å være klar når og hvis markedet endrer seg.

Knutsen tipper at kundene kunne spart 10-15 prosent - det vil si 1000-2000 kroner - på en vanlig PC.

- Kundene ser ut til å ønske trygghet og nærhet til en service-partner i stedet for den laveste prisen sier Knutsen og får støtte fra PC-sjef hos IBM Norge, Bjørn Roksvold.

- Kundene vil ha direktesalg fordi de tror at det er så mye billigere. Men når kundene begynner å spørre etter tilleggstjenester, ender salget som regel opp med å gå gjennom en forhandler, forteller Roksvold.

- Forhandlerne fungerer som kundenes forlengede IT-avdelinger. Vi tror direktesalg egner seg best for de store kundene som har godt utbygde IT-avdelinger, mener Roksvold.

Han forteller at av de 60.000 maskinene som IBM solgte i fjor, gikk bare 1000-1500 maskiner direkte.

- Vi avventer markedet, og hvis kundene vil ha direktesalg så får de det. Men da må de betale for service og installasjon av maskinene og programvaren, sier han.

Roksvold mener derfor at forhandlernes frykt for direktesalg har lagt seg.

Til toppen