Norske plateselskaper starter nettsalg av musikk i år

Flere norske plateselskaper har ambisjoner om å sette igang nettsalget allerede i år.

Norske plateselskaper skal allerede i år ut og konkurrere med Napster, MP3.com og hundrevis av andre mer eller mindre lovlydige musikktilbydere på Internett

Platebransjen er blitt kritisert for å ha sittet på gjerdet i forhold til Internett-distribusjon av musikkfiler, men nå er hjulene igang, og prosjekter stables på bena og settes i verk i flere av selskapene.

Plateselskapet EMI regner med å lansere i løpet av året, men markedssjef Petter Krogstie er hemmelighetsfull.

- Jeg må først presentere våre planer for EMI sentralt denne uken, før jeg kan fortelle det til deg, sier han i telefonen til digitoday.

Han kan likevel bekrefte at EMIs "klassiker-tjeneste", som har vært i operasjon i USA en stund, skal startes opp i Europa iløpet av sommeren. Han legger til at når resten av tjenestene lanseres, så vil det bli via tredjepartsforhandlere, slik at EMI beholder sin rolle som leverandør mens andre tar seg av butikkjobben.

Han vil ikke ut med hvem selskapets samarbeidspartnere er.
BMG har et fortrinn i forhold til sin eier - den mektige, og svært fremtids- og teknokåte Bertelsmann-gruppen i Tyskland.


Bertelsmann har skutt penger inn i det distribusjonsteknologiske fenomenet som heter Napster, og samarbeider både med konkurrent og tidligere oppkjøpskandidat EMI, streamingkjempen RealNetworks og AOL Time Warner om satsingen MusicNet

MusicNet skal lanseres utpå sommeren en gang, og da går også startskuddet for BMG Norges satsing.

- Vi har digitalisert hele katalogen vår, jobber med nettstedet Click2music og har forskjellige prosjekter med selskaper som satser på å streame musikk, blant annet til trådløse enheter, sier administrerende direktør Lena Midtveit til digitoday.

Ett av selskapene hun refererer til er norske WapBeats, som er igang med oppbygging av en musikkdatabase med tilhørende sikkerhets- og betalingsløsning, som skal la folk lytte til musikk gjennom mobiltelefoner og andre mobile enheter.

Også Sony Music Norge har ting på gang, men der i gården bestemmes mye av moderselskapet, slik at tjenester blir gjennomført i USA før de kommer til Norge.

- Vi har ikke konkrete avtaler overfor norske selskaper, men internasjonalt jobbes det med løsninger, sier administrerende direktør Rune Hagberg til digitoday.

Hos Warner Music Norway, derimot, har de snørt sprintskoene stramt, og sitter i startblokkene og venter på smellet.

- Hvis noen kommer opp med en god løsning på micropayments, så kan vi lansere om 14 dager, sier Warners sjef for nye medier, Steen Brodtkorb.

Selskapet er i samtaler med to aktører som begge håper å løse den siste floken for Warner, og Brodtkorb har håp om en streamingløsning innen utgangen av året.

- Det blir nok ikke slik at hele Norges befolkning kan bestille musikk og TV-programmer over mobilen iløpet av året - CD-er utgjør fortsatt 99 prosent av omsetningen vår, og det er en forretningsidé som har fungert i 50 år, sier han.

Også Warner har partnere som vil distribuere på nettet og mobilen, uten at Brodtkorb vil gå inn på nøyaktig hvilke selskaper det er snakk om, men venter altså på at en av dem skal komme opp med en akseptabel løsning for mikrobetaling - elektronisk betaling med småbeløp.

Han tilføyer at det er endel andre aspekter som må klargjøres også - for eksempel den økonomiske fordelingen mellom nettverkseierne, som Telenor, NetCom og andre, og rettighetshaverne på innholdssiden.

Det norske nett-plateselskapet Freetrax forsøkte seg på salg av MP3-filer i begynnelsen - det vil si fra høsten 1999.

- Vi føler nok at streaming er fremtiden, så folk kan velge å høre hva de vil når de vil. Nedlastings-option var mer et politisk statement, for å si at "jepp, du kan kjøpe musikken din i platebutikken eller hos oss", men vi hadde aldri ambisjoner om å selge tonnevis med filer, forteller David Gjester.

Selskapet bruker idag MODE International Ltd som teknologileverandør for rettighetsstyring, noe det er naturlig å anta at endel av de andre omtalte plateselskapene kan komme til å gjøre.

Til toppen