14 skolejenter skal teste Microsoft Surface som ble lansert for et drøyt år siden.

Norske skolejenter får Microsofts surfebord

PC-bordet Microsoft Surface skal lokke jenter til IT og realfag, og Norge får det først av alle.

På videregående velger 58 prosent av guttene realfag, mot 35 prosent av jentene. På universitetsnivå er det 34 prosent av mennene som velger realfag, mot 13 prosent av kvinnene. Dette selv om jentene har vel så gode karakterer i realfagene.

«Digigirlz» skal sette en stopp for denne utviklingenen. Prosjektet er et samarbeid mellom Microsoft og Accenture, Bærum kommune og 14 jenter for sju ungdomskoler i Bærum.

Målet er å rekruttere flere jenter til IT og andre teknologibransjer gjennom å vekke teknologiinteressen allerede på ungdomsskolen. Prosjektet er laget av jenter for jenter.

Jentene skal få anledning til å teste Microsoft Surface som ble lansert for et drøyt år siden.

Det finnes kun tre av disse berøringsbordene i Europa, hvorav ett altså er i Norge. Selv i Microsoft er det få som har sett det. Bærumsjentene er først i landet til å få bruke dette nye IT-verktøyet.

Surface-maskinen er en bordlignende PC med en 30 tommers multitouch-skjerm som overflate. Maskinen har foreløpig ikke kommet i offentlig salg, og antas å ha en prislapp på mellom 12 og 15 tusen dollar. Masseprodusert vil nok prisen på Microsoft Surface være betydelig lavere. Innmaten består av en PC med Microsoft Vista og kameraer som detekterer hvor på skjermen det trykkes. Skjermen kan detektere 52 samtidige trykkpunkter, har ethernett, trådløst og bluetooth.

Jentene er plukket ut av lærerne for bli med å beskrive hvordan teknologi kan brukes i undervisningen. De 14 niendeklassejentene får innføring i spillkonsollet XBox, netttjenesten Windows Live og multimediabordet Surface.

Det er mulig å tegne på bordet, jobbe med bilder og det gjør seg godt på tv.

En mer vitenskaplig beskrivelse av teknologien finnes i dette dokumentet.

    Les også:

Til toppen