Norske surfere rykker stadig tilbake til Startsiden

Mens ABC Startsiden opplevde en sterkere nedgang enn topp-konkurrentene på slutten av fjoråret, kan portalen glede seg over å ha Norges mest aktive brukere.

Oppunder juletider fikk tydeligvis Ola og Kari Nordmann andre ting å gjøre enn å surfe på nettet. Muligens byttet norske nettbrukere beite og havnet i større grad på e-handelstjenester.

Uansett var de tradisjonelle mediesitene mindre frekventerte i desember 2001, enn måneden før. Det viser ferske tall fra Gallups trafikkundersøkelse, WebMeasure.

Ifølge Norsk Gallup Institutt ramlet nettbruken blant de 22 nettstedene de måler, med 12,1 prosent fra november til desember. Gjøremål som juleforberedelser og juleferie blir nevnt som de viktigste årsakene.

Av de tre største nettstedene, er det portalen ABC Startsiden som opplever den største tilbakegangen med 10,4 prosent på parameteret "Unike besøkende" (som egentlig er unike datamaskiner).

Likevel finnes det et annet trumfkort som Startsiden kan vifte med overfor konkurrentene. Når det gjelder antall brukersesjoner er tjenesten klart størst i Norge med sine nesten 11,6 millioner månedlige sesjoner.

(Brukersesjoner er hvor mange ganger hver bruker går inn på nettstedet i løpet av en periode).

Startsidens meget høye totalvolum gjør at hver bruker i gjennomsnitt går inn på tjenesten 8,3 ganger i løpet av én måned. For hovedkonkurrenten SOL er dette tallet mye dårligere, med et snitt på 5,3.

Nest-best er faktisk Nettavisen med et besøk syv brukersesjoner per måned.

- Matematisk sett blir dette korrekt. ABC Startsidens surfere er oftere innom enn SOL sine. Men dette må justeres i forhold til tidsbruken for hver brukersesjon, hvor mange sider som ligger i en brukersesjon og også hvor mange som har tjenesten som sin startside, opplyser prosjektleder Tor Skaugerud i Gallup.

Det er i den sammenheng verdt å merke seg at en annen naturlig startside, MSN, fortsatt ikke vil være med på det som er blitt den offisielle oversikten over nettsteder i det norske markedet.

I tillegg har Telenor Plus fått med sine andre startsider i målingene. Av disse, er Online.no med sine 427.000 unike beøkende. det kvalifiserer til en niendeplass på oversikten fra Gallup.


TABELL: WebMeasure desember 2001 (ikke sidevisninger - Gallup har droppet å sammenligne disse fra måned til måned)

Plassering Nettsted Besøkende** Brukersesjoner Endring
1 SOL 1.757.000 9.415.000 -8,9 %
2 VG 1.459.000 8.703.000 -7,9 %
3 ABC Startsiden 1.384.000 11.591.000 -10,4 %
4 Dagbladet* 1.240.000 5.811.000 -
5 Nettavisen 917.000 6.455.000 -13 %
6 Aftenposten 667.000 3.008.000 -10,9 %
7 NRK 492.000 1.598.000 -17,3 %
8 A-Pressen 492.000 1.292.000 -13,7 %
9 Online.no 427.000 1.614.000 (ny)
10 DinSide 332.000 954.000 -18 %
11 FINN.no 329.000 910.000 -24,4 %
12 Telefonkatalogen.no 317.000 828.000 (ny)
13 Gulesider.no 195.000 367.000 (ny)
14 digi.no 162.000 470.000 -13,4 %
15 dn.no (Dagens Næringsliv) 156.000 627.000 -9,8 %
16 Bergensavisen 139.000 442.000 -16,8 %
17 Frisurf 138.000 921.000 (ny)
18 Popit.no 121.000 286.000 -22,4
19 Jippii.no 106.000 334.000 -13,8
20 P4.no 83.000 216.000 -10,8
21 Tinde.no 79.000 152.000 -23,3
22 Bilnorge.no 54.000 110.000 -11,5

* Inkludert Start.no fra desember 2001. Kan derfor ikke sammenlignes med november 2001.

**Norsk Gallup bruker betegnelsen "unik besøkende" om nettbrukere som har minst én sidevisning på et nettsted. Dersom man besøker samme nettsted flere ganger innenfor en gitt periode, blir man fremdeles kun talt som en unik besøkende. Unike besøkende er altså ikke helt det samme som antall unike individer, men er det tallet som Gallup mener kommer nærmest det tradisjonelle mediemålet nettodekning.

Det vil si at dersom flere personer bruker samme PC med identisk samme brukerprofil (brukernavn og passord), så blir dette talt som kun én unik besøkende. På samme måte vil én og samme person som besøker samme nettsted fra to ulike plattformer, for eksempel både hjemmefra og på jobb, så blir dette talt som to unike besøkende. Målingene foretas ved bruk av cookies, de små datafilene som legges igjen i nettleseren din hver gang du er innom et nettsted. Bruker du flere nettlesere på samme datamaskin kan det også ha innvirkning på antallet unike besøkende.

WebMeasure-undersøkelsen korrigerer for besøkende som har slått av cookien. Unike besøkende kan teoretisk sett påvirkes av at noen sletter cookies, skifter browser eller endrer brukerprofil (brukernavn og passord) innenfor rapporteringsperioden. Men for at dette skal påvirke resultatene, så må svært mange gjøre dette ofte, opplyser Gallup.
Til toppen