Norske USWeb skal e-markedsføre Europa

Amerikanske USWeb/CKS og Norden-ansvarlig Pål Roppen satser på kompetanse innen integrasjon mellom internettkommunikasjon og tradisjonell markedskommunikasjon. Han kaller det e-marketing og varsler nye oppkjøp i Europa.

Pål Roppen er ansvarlig for å bygge opp USWeb/CKS i Norden. Han har til nå vært managing partner med oppgave å bygge ut internettkonsulentvirksomheten i Norden, inkludert fusjoner og sammenslåing med andre selskaper.

Nå får han tilleggsoppgaver som dreier seg om hele Europa. Konsulentapparatet skal jobbe mot å integrere kommunikasjon på nettet med kommunikasjon i tradisjonelle mediekanaler, det vil si den delen av USWeb som CKS har spesialisert seg på i USA.

- Dette skal delvis skje gjennom rekruttering, oppkjøp og allianser á la den vi har med Dinamo i Norge, sier Roppen som får den snåle tittelen Chief MARCOM Officer Europe, hvor MARCOM står for Market Communication.

I april i fjor inngikk USWeb en allianse med Dinamo, slik at reklamebyrået fikk en arm inn i internettmarkedet uten å måtte opprette egen avdeling for internettkommunikasjon, og USWeb fikk et ben inn i den tradisjonelle reklameverden.

Les:


Allianse mellom Dinamo og USWeb

Roppen forteller at de skal bygge "Centres of Excellence" i Europa:

- Vi kommer blant annet til å fokusere på online-reklame, webdesign, én-til-én kommunikasjon, merkevarebygging og mediaplanlegging på nett. Jeg synes jo det er morsomt at lille Norge skal eksportere denne kompetansen i Europa, sier han og mener at Skandinavia har en sterk posisjon ute i verden når det gjelder markedskommunikasjon.

Han mener at fremtidens vinnere blant annet vil fokusere på én-til-én kommunikasjon med skreddersydd oppfølging av de kundene man har ved å gi kunden følelsen av å være bedriftens eneste kunde. I tillegg blir merkevarebyggingen sentral med enda større vekt på emosjonelle verdier og en skreddersydd posisjonering av merkevarer.

CKS har i USA i mange år bygd opp en e-marketing kompetanse og skal nå eksportere sine idéer til Europa gjennom Roppen.

Han etterlyser kompetanse innenfor management consulting blant annet i det norske markedet. Han har krystallklare oppfatninger om sine konkurrenter på markedet.

- Hva er det norske internettkonsulentselskap har av strukturert kompetanse på området? Det kreves såpass mye kunnskap innefor såpass mange områder, som e-strategy, e-commerce, e-business, risk management og e-sourcing, at det er svært mange som får problemer med kredibiliteten på området, sier Roppen som ikke prøver å skjule at han begynner å bli rimelig amerikanisert i sin talemåte.

USWEb/CKS kjøpte i fjor management consulting-selskapet Mitchell Madison Group (MMG) med 700 konsulenter som har spesialisert seg på området i USA, Europa og Asia. Han mener at kompetansen til MMG på strategi er såpass solid at han kan hevde sin suverenitet uten å sitte i glasshus. Han innrømmer imidlertid at de har et stykke igjen til de har fått bygget full bredde innenfor management consulting disiplinen i den nordiske organisasjonen. Nå få de hjelp til å overføre kompetanse fra London.

I løpet av åtte måneder har USWeb bygget opp en organisasjon fra scratch på 25 konsulenter i Norge, inngått allianse med Dinamo og åpnet et kontor i Sverige.

Men dette blir likevel bare småtteri mot det som skjedde før jul: da annonserte USWeb sammenslåing med Whittman-Hart, eksperter på business-to-business digital kommunikasjon. Til sammen kommer fusjonspartnerne til å bli verdens største kommunikasjonsselskap for Internett med 8.500 konsulenter og en markedsverdi på 100 milliarder norske kroner.

Til toppen