Norske X.HLP tråkker opp nye spor for e-læring

Det avles også mye bra i teknologi-Norge og alt er ikke bare elendigheten, selv om internettboblene sprekker og børsene stuper. Det er Oslobaserte X.HLP et godt bevis på, når de nå vandrer ut i verden for å lære den om grafisk brukerveiledning.

De har vært en godt bevart hemmelighet, programvare-selskapet X.HLP Technologies AS. Med lav profilering i media, og øredøvende stillhet rundt sin teknologi. Men nå skal kledet trekkes av og selskapet bli kjent, før man begynner sitt korstog for å erobre verden.

Det hele begynte ved at gründeren og tidligere budbil-eier, Tom Killi fikk hjelp til å bruke datamaskinen av sidemannen. Som en ekte "onkel tegner og forteller", pekte og viste den velvillige sidemannen hvordan man gjorde de ulike operasjoner på skjermen. Dermed ble tanken om en "grafisk bruksanvisning" unnfanget, selv om man i dag påberober seg et litt mer faglig uttrykk og kaller det hele for e-læring.

Selskapet Coach Factory AS ble etter hvert etablert, men har underveis i veksten byttet navn til X.HLP Technologies AS. Et navnebytte man forøvrig fikk store problemer med i Brønnøysundsregisteret fordi navnet for dem ikke hadde noen betydning.

Produktene til X.HLP spinner alle rundt den samme tanken, om at lære gjør man best ved å se på bilder, under mottoet "et bilde sier mer enn tusen ord". I hovedsak har selskapet posisjonert seg for salg av sin egenutviklede teknologi og lisensiering av denne. Slik at kundene selv kan benytte denne for å lage opplæringsprogrammer for nesten all slags tenkelig programvare, sålenge den er windowsbasert. Men selskapet har også åpnet opp for å lage innhold, ved egne opplæringsprogrammer for noen av de mest brukte programmer, så som Microsoft Office-programmer.


X.HLPs produktløsninger er utviklet for å forenkle produksjon av innhold innen e-læring. Det ferdige kurset, kan lages av vanlige brukere og gir en raskere læringsprosess samtidig som det sikrer kontinuerlig læring og brukerstøtte for sluttbrukeren. Programvaren gjør selv brukeren i stand til å lage interaktive kurs for ulike applikasjoner, programvarer og online prosesser, heter det i selskapets profilmateriale.

Men å ha en programvare som baserer seg på bilder hadde ikke vært mulig om man ikke hadde en solid komprimeringsteknologi for alle de tusenvis av illustrasjoner som brukes i programmene. Til det ville det hele blitt for tregt og tungt til at man hadde fått noen god brukervennlighet med ordinære filformater.

- I størrelsesorden bruker vi 3000-4000 bilder per programvare som likevel ikke utgjør mer enn omtrent 5MB, forteller Terje Andersen VP Technical Operations i X.HLP. En teknologi som selskapet definitivt ikke vil avsløre hvordan de har kommet frem til, men Andersen avslører allikevel at det er en viss kombinasjon av eksisterende kjent teknologi, og noe 'hjemmelaget'.

Selskapets kunder er så langt i all hovedsak store bedrifter med mange ansatte som ønsker å etablere egne systemer for opplæring av sitt personale eller kundemasse. Kundeforholdet blir etablert gjennom i første omgang å inngå avtale om utvikling av en demonstrasjonsmodul på et mindre system, for i neste steg å gå videre på større applikasjoner og til syvende å sist å omfatte hele konsernet. Og det er på dette nivået pengene virkelig begynner å tikke inn for X.HLP, for her tar man således betalt 1250 kroner i lisens per bruker.
Elizabeth Hjul country manager for X.HLP i Norge, opplyser at selskapet så langt fått sluttet delvise konsernavtaler med Storebrand, Kreditkassen, Sparebank 1 Gruppen, VårGruppen, Securitas, Netcom, Ringnes og Aftenposten.


X.HLP har også bestemt seg for å erobre det nye markedet som vokser frem med de nye næringer på Internett. Her åpner det seg opp en helt nytt behov for "bruksanvisninger " på nye funksjoner overfor uerfarne brukerne.

- Tenk deg en nettbank som skal ha kunden sin til selv å utføre noen nye funksjoner som han aldri før har gjort. Her er det et enormt potensial, mener Hjul.

Og så langt har man tegnet en foreløpig avtale med DnB om utvikling av en demonstrasjonsmodell på deres nettbank. Men også for banken blir det fort penger å spare dersom man klarer å rasjonalisere produksjonene av brosjyrer, tap på feil hos bruker etc., når man har en målsetting om 500.000 nettkunder i løpet av året, blir vi fortalt.

- 2000 var vårt første fulle driftsår, forteller Elizabeth Hjul i X.HLP til digitoday.no, og vi regner med å havne et sted mellom 10 og 12 millioner kroner i omsetning for bare Norge. For det kommende året regner vi imidlertid med å doble dette og at vi kan skrive 25 millioner på toppen av regnskapet ved årsslutt.

- Markedet for e-læring er i sterk vekst og spådd at skal stige med over 100 prosent for hvert år som kommer fremover, ifølge IDC, forteller Elizabeth Hjul.

X.HLP har foruten sin virksomhet i Norge, ekspandert ut i Europa, og etablert kontorer i Sverige, Danmark, Benelux, Tyskland, England og kontorer i Boston og Austin i USA.

- Vi skal ha minimum fem personer ved hvert salgskontor i Europa, sier Magne Høgheim General Manager Europa til digitoday.no.

- Vi startet opp i begynnelsen av september i fjor med vår ekspansjon og har allerede kommet langt i prosessen om å etablere en kundekrets.

- Vi skal i løpet av året ansette 75 mennesker i Europa og i størrelsesorden 40-50 mennesker i USA, og hele selskapet vil i løpet av året derfor telle rundt regnet 130-150 mann, fortsetter Høgheim. Omsetningsmessig regner vi med å komme opp i 50 millioner for Europa inklusive den norske virksomheten. USA vil vi være hakket bak dette igjen.

X.HLP har nettopp gjennomført en større emisjon selskapet planlegger børnotering i løpet av 18 måneder.

Når det gjelder børsnoteringen har man i X.HLP allerede en klar oppfatning, at å bli værende i Norge ikke er aktuelt. Til det er det norske markedet for lite, og når man satser i utlandet er det viktigere med tilknytning til en utenlandsk børs. Og i dagens lys ser Nasdaq og Frankfurt mest aktuelt ut, lyder det relativt unisont fra de tre personer fra selskapets ledelse, selv om man presiserer at ingenting er endelig bestemt. Det er også noe av grunnen for at man i dag markedsfører seg som skandinavisk selskap ute i verden og ikke norsk.

- Det er rett og slett forbundet med for mange fordommer å være norsk, sier Magne Høgheim.

Til toppen