Norske Yahoo!-tall er internasjonale

Yahoo! har med stor suksess blitt introdusert på Norsk Gallups WEB-Topp. Siden første registrerte måned har nettstedet etablert seg i tetsjiktet. Men når Gallup gjør sine telefonintervjuer, skilles det ikke mellom de ulike utgavene av nettkatalogen.

Hos Norsk Gallup bekrefter avdelingsleder Ulf Andersen, at man i telefonintervjuene spør om bruken av Yahoo! generelt, ikke spesifikt om den norske tjenesten.

- Det kan være Yahoo.com, Yahoo.no. eller for eksempel Yahoo.se. Det ville være umulig for oss å bare finne bruken av Yahoo.no. Mange brukere vet ikke en gang hvilken av Yahoo!-sidene de er inne på. For Yahoo! spiller det ingen rolle. De kan selge norske annonser til siden til Yhaoo.com, sier Andersen.

- Vi diskuterte med Yahoo! om vi kunne måle bare Yahoo.no, men ble enige om at det ikke var mulig. Det ville bli for store feilkilder om vi bare målte brukere på det norske nettstedet, sier Andersen til digi.no.

Yahoo! Skandinavia synes ikke at dette gir et skjevt bilde av lesertallene til den norske versjonen av søkemotoren.

- Vi fører egen statistikk. Den stemmer overens med våre servermålinger, tallene er det samme. Vi vet at våre servere måler riktig. Vi har steget utrolig mye i trafikk i Norge, og det er vi fornøyd med, sier Ulrika Westin, markedssjef i Yahoo! Skandinavia.

Direktør for Yahoo! Skandinavia, Jeffrey Westman, har tidligere uttalt at et mål er å få flere av de norske brukerne på .com-nettstedet over på den norske.

Han mente likevel at det var av mindre betydning at de norske brukerne heller gikk på den amerikanske siden.

- De [norske brukerne] får fremdeles se norsk reklame om de går inn på Yahoo.com, fordi det blir registrert hvor brukeren kommer fra, sa Westman til digi.no i september i år.

Yahoo! ble introdusert på WEB-Toppen juli i år, og på de siste månedstallene for WEB-Toppen er Yahoo på en tredjeplass med 288.000 ukentlige lesere. Av daglige lesere er Yahoo! på femteplass med 77.000 lesere. Opplysningene Norsk Gallup kommer med om undersøkelsen, forteller ingenting om at også besøk på den amerikanske eller andre Yahoo!-nettsteder blir regnet med i totalsummen av besøk.

TABELL: De offisielle Galluptallene for 3. kvartal 1998:

Publikasjon Daglige lesertall 3.kv 1998 i tusen Daglige lesertall 2.kv 1998 i tusen Ukentlige lesertall 3.kv 1998 i tusen Ukentlige lesertall 2.kv 1998 i tusen
VG 99 98 270 265
Dagbladet 83 73 209 185
Nettavisen 68 62 212 222
Aftenposten 39 47 126 134
TV2.no 20 18 76 76
NRK.no 16 15 73 69
digi.no 14 15 39 55
ITavisen 4 4 24 22
Stavanger Aftenblad 7 4 20 15
Bergens Tidende 7 4 19 18
Bergensavisen 3 7 11 25
Adresseavisen 7 4 18 15
Fædrelandsvennen 3 4 9 7
Nettsted Daglige lesertall 3kv 1998 i tusen Daglige lesertall 2kv 1998 i tusen Ukentlige lesertall 3kv i tusen Ukentlige lesertall
2kv i tusen
SOL 160 145 341 352
Yahoo! 77 - 263 -
DinSide 23 - 57 -
Jobshop 13 - 62 -
Gule Sider 11 11 46 51

Tallene kommer fra Forbruker & Media-undersøkelsen til Norsk Gallup, og for disse kvartalstallene er det blitt foretatt 6.695 intervju i uke 27-40.

Til toppen