Norske Zoomit i europeisk storfusjon

Etter det digitoday.no erfarer, vil den norske prissammenlikningstjenesten Zoomit.no tirsdag offentliggjøre en fusjon med den europeiske nettgiganten Kelkoo.com.

Zoomit.com ASA har invitert til pressekonferanse i Oslo, Paris, Madrid og London tirsdag klokka 11 norsk tid.

Etter det digitoday.no forstår, vil selskapet da presentere en fusjonsavtale med et fransk selskap.

Og en av Europas virkelige storheter innen nettbaserte kjøpeguider er nettopp fransk: Kelkoo.com. Dette selskapet står dessuten svært godt til norske Zoomit hva produktutvalg og søketeknologi angår.

Verken Zoomit eller Kelkoo er nettbutikker som selger egne varer. Bedriftsidéen er å sammenlikne priser på samme produkt fra en rekke ulike leverandører, slik at den nettkjøpende kunden lett kan skaffe seg oversikt over hvor varen er å få kjøpt billigst.

Zoomits automatisk sorterte prissamenlikninger består av mer enn 100 europeiske Internett-butikker som selger bøker, dataspill, mobiltelefoner, filmer, musikk-CD-er, programvare, datautstyr og bruktbiler. Kelkoo dekker mange av de samme produktområdene, i tillegg til vin, leker, husholdningsapparater, og reiser - bare for å nevne noe. Det franske selskapet opplyser dessuten at deres søkerobot indekserer over 30 millioner produkter fra over 25.000 ulike internasjonale nettbutikker.

Det har ikke lykkes digitoday å få ledelsen i Zoomit i tale om hva som skal presenteres på tirsdagens pressekonferanse, men etter det digitoday erfarer skal det holdes et orienteringsmøte for de ansatte i selskapet tirsdag morgen - et par timer før pressekonferansen - der fusjonsplanene skal presenteres.

Dersom det er Kelkoo som Zoomit skal fusjonere med, får gründerne Per Siljubergsåsen og William Klippgen samt administrerende direktør Johan Dolven en partner som nylig ble tilført store mengder frisk kapital. I en tredje emisjonsrunde, fullført 29. juni i år, sprøytet BNP Paribas, NetJuice, Innovacom (et France Telecom-selskap), Société Générale, BBVA, Kutxa, Ahorro Corporation/Amena, Turenne Capital Partners og Cita inn nærmere 250 millioner kroner i Kelkoo.com. Tre dager tidligere gikk startskuddet for Kelkoos hittil største markedsføringskampanje, der 2,5 millioner pund, eller omlag 32 millioner kroner, ble svidd av på TV-reklamer på ITV, Channel 4, Channel 5 og en håndfull satellitt-kanaler...

Ifølge Kelkoos egne opplysninger, budsjetterer selskapet med å gå i break-even i løpet av første halvår 2001. De tre grunnleggerne, Pierre Chappaz, Jorge Juan Garcia og Philip Wilkinson, eier til sammen 36 prosent av Kelkoo, der den største eieren er NetJuice med 37 prosent av aksjene.

Selskapet som står bak tjenesten Zoom.no ble lansert på nettet fjerde november 1998. Tjenesten er en kjøpeguide for norske netthandlende og har Kistefos sterkt inne på eiersiden. I selskapets strategiplaner står det at det skal ekspandere sterkt i Europa i år 2000. Ved hjelp av egne krefter har det norske selskapet vokst seg såpass stort at det har egne datterselskaper i Sverige, Danmark, Finland og Nederland. Nå ser det imidlertid ut til at ekspansjonsplanene realiseres for alvor.

Siste: Zoomits fusjon bekreftet.

Til toppen