Norwegian etablerer eget mobilselskap

Norwegian-sjef Bjørn Kjos vil tilby telefon på flyet, og starter mobilselskap innen fjerde kvartal.

Snaue to måneder etter at administrerende direktør Bjørn Kjos i Norwegian Air Shuttle etablerte Norwegian bank, kommer meldingen om enda et nytt selskap. Denne gangen vil Kjos starte opp virksomhet innen mobiltelefoni.

- Dersom alt går i orden av konsesjoner vil flyselskapet ha på plass et mobilselskap innen fjerdekvartal i 2008, forteller informasjonsdirektør Anne Grete Ellingsen i Norwegian til digi.no.

Selskapet vil få navnet Call Norwegian og skal rette seg mot dem som allerede flyr Norwegian.

- Vi etablerer et eget selskap for mobiltelefoni fordi vi oppfatter det som en naturlig utvidelse av virksomheten og for ytterligere å styrke tilbudet for våre kunder, sier administrerende direktør Bjørn Kjos i Norwegian.

Det nye selskapet skal tilby kundene mobiltelefoni og trådløst nett om bord på flyet og på flyplassen. Selskapet skal også tilby mobilløsninger for bank, og vil være nært knyttet til Norwegians to andre satsinger; fly og bank.

Call Norwegian skal drives som en selvstendig forretningsvirksomhet, men i nært samarbeid med flyselskapet. Mobilselskapet skal bygges opp som et fullverdig mobilselskap. Alt skal være nettbasert, og produktene skal omhandle de primære mobiltjenestene.

Selskapet vil foruten å tilby mobiltelefoni og trådløst nett om bord på fly og på flyplasser, også ha reiseløsninger og informasjon til passasjerer via telefoni samt mobil IP telefoni. Det vil også være naturlig å tilpasse tilbud som telefonibank.

Det skal utvikles forretningsmessig samarbeid mellom mobilselskapet og Norwegians eksisterende virksomheter. Norwegian ville neppe gått inn i mobiltelefoni uten flyselskapets sterke Internett-posisjon. Mobilselskapet skal dessuten kunne knyttes til fordelsprogrammet Norwegian Reward.

Hans-Petter Aanby vil lede prosjektgruppen som nå skal forberede oppstart av Call Norwegian. Med seg i prosjektgruppen og i selskapets styre får han Lars Ola Kjos og Tord Meling. Prosjektgruppen har bred erfaring fra oppstart av Bank Norwegian, og har begynt arbeidet med søknad om konsesjon.

-

Vi tar sikte på å være i drift med Call Norwegian fra fjerde kvartal i år. Det er en dristig ambisjon, men vi satser hardt på å få dette til, sier det nye selskapets styreleder Hans-Petter Aanby.

Til toppen