Norwegian skal bygge nytt bookingsystem

For å kutte kostnader skal Norwegian og Amadeus bygge et nytt system bedre egnet for lavprisselskaper.

Kostnadseffektive IT-systemer er en viktig faktor for lavprisselskaper. Nå skal flyselskapet Norwegian utvikle et nytt bookingssystem for flybilletter sammen med den spanske reiselivsoperatøren Amadeus.

I dag har flyselskapet en kostnad på cirka 20 kroner per billett. Selv om det er lavere enn konkurrenten SAS som har en kostnad på cirka 50 kroner, mener Norwegian at de må klare å kutte kostnadene ytterligere. Håpet er å spare flere titalls millioner per år.

- Konkurransen blir bare hardere og vi må jobbe for å få ned vår egen kostnadsbase, sier daglig leder, Bjørn Kjos til Dagens Næringsliv.

I tillegg til kostnadsbesparelsen håper selskapet også på at det skal åpne for et samarbeid med andre lavprisselskaper.

- Det nye systemet åpner for at vi kan samarbeide med andre lavprisaktører og kostnadene per billett vil bli langt lavere, sier IT-direktør i Norwegian, Hans Petter Aanby til Dagens Næringsliv.

To av de største og mest kjente lavprisselskapene, Ryanair og Easyjet opererer i dag med egne lukkede bookingssystemer. Det gjør blant annet at reisebyråer ikke kan kjøpe direkte fra selskapene. Det blir det viktig for Norwegian å få til. De satser på det Polske markedet og der er ikke kreditkort så utbredt. Da må kundene ha muligheten til å kjøpe billettene gjennom et reisebyrå.

Til toppen