Gult er ikke lenger kult. Nå er det blått som gjelder i IBMs gruppevare.

Notes 9.0 klar til utprøving

IBM melder om rekordinteresse.

Neste versjon av gruppevaren Notes/Domino – versjon 9.0 – ble før helgen utgitt i en offentlig tilgjengelig beta-utgave.

Det ga en umiddelbar rekord. - Aldri før har vi opplevd flere nedlastinger det første døgnet etter en utgivelse, røper Morten Meier, direktør for IBMs samhandlingsløsninger i Norge.

Lotus

Borte er det historiske Lotus-navnet, et varemerke IBM kaster på båten. Derimot er produktnavnet nå utstyrt med et sosialt haleheng «social edition» i tråd med selskapets omkved de siste årene.

Dette er nytt

- Den største nyheten er dette med sosial epost, som nå er tettere integrert mot samhandlingsplattformen Connections. Der er epost en liten, men sentral komponent for å effektivisere hverdagen til ansatte, sier Meier til digi.no.

Betaen av Notes 9 har satt rekord i nedlastinger, ifølge salgsdirektør Morten Meier i IBM Norge.
Betaen av Notes 9 har satt rekord i nedlastinger, ifølge salgsdirektør Morten Meier i IBM Norge. Bilde: IBM

Tilsvarende ble versjon 4 av Connection oppdatert i høst med tette bånd mellom brukernes aktivitetsstrøm og epost. Nå blir integrasjonen tilsvarende tettere den andre veien, altså fra de ulike Notes-utgavene, enten det er fullklienten eller via nettleseren.

- Vi ønsker å skape en mest mulig lik brukeropplevelse uavhengig av plattform, fortsetter salgsdirektøren.

Poenget med det han kaller en «embedded» brukeropplevelse er å slippe å måtte gå inn i en annen applikasjon for å få jobben gjort. Du kan svare eller utføre en handling, for eksempel håndtere en rapport fra SAP eller en reiseregning, direkte fra programmet du har oppe.

De som ikke har brukt Notes på en stund vil oppdage at det tradisjonelle gule brukergrensesnittet er erstattet med et blått uttrykk. Det er gjort en rekke forbedringer med både kalender og epost.

Videre er det åpnet for integrasjon med all slags tredjeparts programvare inn i epostklienten. Her er alt basert på åpne standarder, forklarer Morten Meier, med henvisning til støtte for blant annet OpenSocial, OAuth og SAML.

Endelig utgave av IBM Notes 9 Social Edition blir lansert på Connect, en årlige konferanse i slutten av januar som IBM tidligere kalte Lotussphere.

Vil stjele fra rivalen

Meier legger ikke skjul på at det er Microsoft som er deres største konkurrent på området. Med muligheten for å kjøre Notes-klienten med Microsofts Exchange-server i bakkant håper de å friste flere kunder.

- Med social mail og Connection 4 er det nytt at vi støtter både Notes og Exchange 2012. Det er ingen tvil om at Microsoft er vår store konkurrent, særlig innen epost. IDC har kåret IBM til den ledende aktøren innen sosial samhandling, det er der vi mener vi ligger et par hestehoder foran.

- Øker

Ernst & Young og Steria, begge tidligere kjente Notes-bastioner, er blant flere som det siste året har valgt å vrake IBMs gruppevare. Men her til lands er trenden at Notes øker, hevder IBM Norge.

- I Norge tok vi én prosent markedsandel fra Microsoft i 2011, da vi også økte omsetningen med 280 prosent. Dette året (2012) ligger an til å bli «all time high» for IBM innen samhandling. Det er definitivt gode tider, sier Morten Meier til digi.no.

Ifølge ham har de et firesifret, tilsvarende minst tusen selskaper på kundelisten i Norge. På verdenbasis oppgir han at mer enn 50.000 organisasjoner benytter IBMs gruppevare.

Grunnen til at IBM dropper Lotus-navnet er at dette historisk har vært sterkt knyttet til e-post eller kontorstøtteapplikasjoner.

- I senere år har vi bygget en bred portefølje innenfor samhandling, blant annet med unified communication, intra- og ekstranett og skytjenester. Brorparten av denne teknologien kommer fra egen utvikling, men også oppkjøp vi har gjort. Svært lite av dette har tilknytning til det gamle Lotus-navnet. Hensikten er både å brande IBM sterkere, og ikke minst å fokusere mer på tjenestene som de ulike applikasjonene byr på, forklarer Meier.

    Les også:

Til toppen