Novell-pioner Ray Noorda er død

Ray Noorda bygget Novell fra 17 til 12.000 ansatte, men tapte kampen mot Microsoft.

I 1983 ble Ray Noorda toppsjef i et selskap i Orem i delstaten Utah, med til sammen 17 ansatte. Han bygget det ut til å dominere markedet for programvare for lokale datanettverk, med 12 000 ansatte verden rundt, i en tid da Microsoft ikke hadde serversystemer overhodet.

Tidlig på 1990-tallet var det klart at Microsoft ville utfordre Novell på nettverkssiden. Noorda svarte med å utfordre Microsoft på PC-siden. Novell kjøpte Digital Research som hadde det MS-DOS-kompatible PC-operativsystemet DR-DOS, deretter WordPerfect som en tid var verdens mest populære tekstbehandler. Microsoft la inn sperrer i Windows – som da var et grafisk skall, ikke et operativsystem – slik at det ikke fungerte med DR-DOS i bunn, og lyktes i å få bedriftskunder til å legge om fra WordPerfect til Word samtidig som de la om til Windows.

Midt på 1990-tallet framsto Windows NT som en adekvat plattform for PC-er i lokalnett, WordPerfect var utkonkurrert av Word, og selv ikke satsningen på en integrert pakke med nettverksbasert kalender, avtaleliste og oppgaveliste kunne berge hegemoniet. Novell ble et selskap for etablerte kunder, og strever fortsatt med å holde regnskapet unna røde tall. Det har vært pioner på en rekke områder, særlig med utspring i katalogtjenester, og illustrerer godt det amerikanske ordtaket: Du kjenner lett igjen pionerene, det er dem med piler i ryggen.

I 1995 trakk Noorda seg fra toppsjefstillingen i Novell. Han etablerte investeringsselskapet Canopy Group som ble medeier, ikke bare i nye satsninger, men også i eldre bedrifter som SCO Group. I 2003, da Noorda for lengst var blitt for sjuk av Alzheimers til å følge med, hadde Canopy en 31 prosent andel i SCO, og støttet milliardsøksmålet mot IBM og Linux-fellesskapet.

Noorda la ikke skjul på sin bitterhet mot Microsoft, og Bill Gates skal ha tillatt seg å betegne ham som «grumpy grandfather» («gretten gubbe»). I en erklæring gir Michael Dell ham æren for å ha etablert den de facto standarden for fildeling. Andre peker på at han var den første som uttrykte hvordan spesielt IT-selskaper bør kombinere partnerskap og konkurranse for å stimulere både egen vekst og markedsvekst. Noorda kalte de «co-opetition».

Til toppen