Novell satser stort på rettssak mot Microsoft

- Microsoft har satt i gang en markedskampanje som sprer frykt og usikkerhet blant våre kunder. Den må stanses, sier markedssjef Stig Sjursen i Novell Norge.

I en direct mail kampanje rettet mot Novells kunder påstår Microsoft at nettplattformen NetWare har begrenset holdbarhet og kommer til å gå ut på dato. Novell mener at selv om man er vant med bøllete opptreden fra Microsofts markedsavdeling, har selskapet her krysset en viktig grense.

Erklæringene ble trykket på den samme type esker som brukes til frokostblandinger. Eskene ble merket "Microsoft Server Crunch". Påstanden om manglende holdbarhet for NetWare ble begrunnet med at Novell er i ferd med å skifte fokus fra programvare til rådgivning.

- Det er overhodet ikke noe grunnlag for denne påstanden, sier markedssjef Stig Sjursen i Novell Norge til digi.no. - Det er anlagt et søksmål, og Novell kommer til å kjøre svært hardt.

Novell har nylig oppgradert NetWare til versjon 6, og markedsfører systemet som en plattform for tjenesteintegrering og samling av applikasjoner som kjører på ulike operativsystemer.

I søksmålet krever Novell at Microsoft stanser kampanjen der de stridbare påstandene fremmes, erkjenner at de er uten grunnlag, og dementerer dem i en ny markedskampanje. Dessuten vil det bli fremmet krav om et uspesifisert erstatningsbeløp.

Et døgn etter at søksmålet ble kjent, forsikret en talsperson for Microsoft at selskapet hadde stanset utsendingen av eskene og fulgt opp med nytt materiale for å klargjøre og korrigere det som måtte være feil. Microsoft konstaterer at Novell ikke er fornøyd med dette, og sier man vil sette seg inn i søksmålet før man vurderer videre tiltak. Man beklager eventuelle ubehageligheter hos kundene.

I et svar på dette fra Novell heter det at Microsoft ikke har kommet med noen formell erkjennelse av at de opprinnelige påstandene var feilaktige og heller ikke garantert at de ikke ville gjentas.

Til toppen