Nøytral maskin eller sur ekspeditør

I en ideell verden burde ikke netthandel ha eksistert, men jeg vil heller snakke med en nøytral maskin enn en sur ekspeditør.

Det er vår og jeg trenger et par nye solbriller. En handletur på lørdag oppsummerte mye av diskusjonen om netthandel:

For hadde butikkene vært flinke nok, hadde det ikke vært så mye igjen til nettbutikkene. Men mennesker er ikke perfekte. Under en runde til noen av de største brille-butikkene i Oslo møtte jeg sure butikkfolk, lite vareutvalg, selv i de største merkene, ufullstendige prislister og gamle kataloger. I tillegg måtte jeg stå i laaang kø.

Mangelen på informasjon er spesielt ille, tatt i betraktning at 90 prosent av alle solbriller lages av samme italienske selskap.

Egentlig får du følgende beskjed butikkene: Her ser du hva vi har, prisene står på. Her kan du betale, hvis du finner noe du vil ha.

Minner ikke det egentlig ganske mye om en Internett-butikk - men med høyere priser, gammel informasjon og kø?

Til toppen