NRK leder an på mobil TV

NRK var tidlig ute med innholdstjenester, og tjener allerede millioner på mobilt innhold.

NRK-mannen Bjarne Andre Myklebust vekket få minner fra TV-monopolets tid under sitt innlegg på IT-tinget i Sandefjord i går.

Myklebust er ansvarlig for mobile tjenester i NRK, som testet nyhetessendinger på mobil før 3G over GPRS-nett. Dermed er NRK tidlig ute, og blir blanta nnet av BBC News omtalt som en av pionerene innen dette området.

I dag er det ifølge en Gallup-undersøkelse fra første kvartal i snitt 407.000 nordmenn som bruker minst en mobil innholdstjeneste i løpet av en uke. Av disse er 25 prosent er i aldersgruppen 12 til 19 år, forteller Myklebust.

Det er VG som leder på mobile tekstnyheter med 135.000 ukentlige brukere, men NRK har en klar strategi om å være ledende på mobil videonyheter. Allerede før 3G-nettene har kommet skikkelig i gang omsetter NRK for flere millioner kroner i år. Akkurat hvor mye vil ikke Myklebust ut med.

I Norge ble det i fjor omsatt mobile innholdstjenester for 800 millioner kroner, som er mer enn det nettreklame utgjør. Foreløpig er det ringetoner, nummeropplysninger og bilder som dominerer.

- Nedlastinger av ringetoner og logoer blir nå byttet ut med langt mere spennende innhold, framholder Myklebust.

NRK har en rekke planer fra å kjøre store sportsprestasjoner som innhold, der for eksempel en scoring blir zoomet inn og brukeren kan repetere det så ofte han vil til lange dramaserier som blir redigert til en kortversjon på mobilTV.

For det er nemlig ikke så enkelt at man bare kan bruke av NRKs arkiver og kjøre det inn på mobilen. Alt må tilpasses skjermen, både av hensyn til tid og posisjonering. Dette betyr helt nye redigeringer.

Et eksempel på dette er dramaserien Dealine Torp av Nils Gaup. Dette er en serie over 11 episoder som vil være lite tilpasset mobilen. Men med tillatelse av Gaup og omredigering fra ham har dette blitt en ny tjeneste på mobilen.

Deadline Torp har nå blitt til 11 «mobisoder», der hver film er på ett minutt og 30 sekunder.

- Det er nettopp tilpasning av tid og synlighet av bilder og situasjoner som blir utfordringen med den nye mediekanalen, mobilTV, sier Myklebust.

NRK har selv valgt å kalle det factory content eller på godt norsk optimalisering av innhold for mobil, og det er en stor jobb å gjøre her.

En mobilbruker vil ha med seg hovedpunktene og de store linjene. Verken skjermen eller tiden for en mobilbruker er tilpasset langtekkelige scener.

NRK må dessuten forholde seg til rettighetsavklaringer for å sende innhold på mobilen. Selv om det er eget innhold for kringkasting, er ikke det samme innholdet godkjent for Internett.

NRK må derfor forholde seg til en rekke aktører fra skuespillere til sceneinstruktører og musikk for å få en godkjennelse til å sende innholdet på mobil. Her er det ofte snakk om store kommersielle interesser.

En annen utfordring NRK jobber med er å fastsette en pris som brukeren kan leve med. Dette har normalt vært en krone for datatrafikken og en krone på nedlastbare klikk per fil.

NRK ser for seg en fast pris på for eksmpel 30 kroner i måneden som han tror vil trekke til seg mange brukere.

Til toppen