NRK legger ned digital satsing

Etter bare åtte måneders drift velger NRK Futurum å legge ned digital-radiosatsingen NRK Metro. Dermed sparer statskringkasteren åtte millioner kroner. Dette er første gang i NRKs historie at selskapet legger ned en radiokanal.

I dag ble det besluttet å legge ned radiosatsingen NRK Metro, melder NRK i en pressemelding. Bakgrunnen for beslutningen er ene og alene kravet om nedbemanning og kostnadskutt i underskuddsutsatte NRK.

NRK Metro har hittil kostet NRK åtte millioner kroner, og seks ansatte står nå i fare for å miste jobben.

- Dette er vemodig, det er første gang NRK har slått av en radiostasjon, sier Tor Fuglevik, som leder NRK Futurum. Han sier til digitoday.no at han ikke frykter at flere av NRKs nye radiosatsninger blir lagt ned.

Ifølge Fuglevik vil ikke tapet av NRK Metro spille inn på NRKs konkurransekraft i radiomarkedet.

- Vi har en markedsandel på 60 prosent, mens P4 og diverse nærradiostasjoner sitter på resten. NRK Metro var mest populært for urbane menn og kvinner mellom 25 og 40 år, sier Fuglevik til digitoday.no. Han mener at kuttet ikke er et varsel om at NRK ikke lenger skal satse på unge, attraktive kjøpegrupper i sin segmentering.

Fuglevik sier at han ikke venter at flere av NRKs digitale satsinger, som Metro var en del av, legges ned.

- Det vil være dumt om NRK skulle spise opp såkornet sitt. Jeg vil også understreke at Futurum har holdt seg innenfor sine budsjett, og at NRK Metro var en av de mest kostnadseffektive organisasjonene i NRK, sier Fuglevik.

NRK Metro ble opprettet for å nå ut til store lyttergrupper i konkurranse med de kommersielle radiokanalene. Hensikten var både å øke NRKs andel av radiolyttingen i Norge, og å øke interessen for digitalradio i en stor forbrukergruppe.

Det er for tidlig å vurdere om kanalen ville nådd målene om den hadde fått jobbe videre, skriver NRK i pressemeldingen.

Siste sendedag for NRK Metro blir 10. november.

Til toppen