NRK med restsalg og lekebutikk

For å dra inn flere kroner i kassa, har NRK begynt å selge klær fra sitt nettsted. Og til høsten utvides butikken med leketøy.

- Det som ligger på nettstedet nå , er en overgangsordning der vi selger ut restlageret av eksisterende NRK-effekter, sier markedsdirektør Arne Wam i NRK Aktivum til digi.

Han forteller at klesbutikken som nå ligger ute på NRKs nettsted, er helt i tråd med NRK Aktivums satsing på salg av merkeprodukter fra NRK. Derfor ser han ikke noe problematisk ved at NRKs redaksjonelle produkter nå blir reklamebærere for disse produktene.

- Nei, det kan jeg ikke se. Poenget er jo nettopp at vi har dyttet all kommersiell virksomhet over i et eget selskap som NRK Aktivum, sier han.

For NRK Aktivum er forretningsideen å trekke mest mulig kroner ut av NRKs merkenavn og inn i NRKs kasse. Derfor vil selskapet også begynne markedsføring av leketøy for barn, når hele forretningsplanen ligger ferdig i løpet høsten.

- Vi selger hva som helst. Men det er klart at salg til barn er et vanskelig område, og at vi må ha et høyt bevissthetsnivå der, sier Wam.

Han ser likevel klare fordeler ved at NRK Aktivum overtar det forretningsområdet som tidligere har vært lisensiert ut til andre utenfor Marienlyst.

- At vi utnytter kjente merkenavn er ikke problematisk. Dette har vært gjort i alle år gjennom lisensiering av navnene. Forskjellen er at den kommersielle delen av virksomheten nå er lagt ut i et eget selskap for å skille den fra den programproduserende virksomheten, og at hele overskuddet nå vil gå tilbake til morselskapet NRK AS, sier Wam.

Til toppen