NRK mener NRK må gå varsomt frem

Når NRK nå lanserer sin første reelle reklamefinansierte tjeneste på Internett, er det som en forsiktig utprøvning. - Vi skal være varsomme, forsikrer digitaldirektør Tor Fuglevik.

Når statskanalen nå går på nett med reklamebannere, sponsorater og andre kommersielle avtaler, så er det ikke med bomber, granater, 'sturm und drang' eller flagget til topps. Stille, stille skal kanalen prøve seg frem med kommersielle løsninger som kan trekke inn nødvendige kroner til huset på Marienlyst og alle distriktskontorene.

- Vi kommer nok til å praktisere et varsomhetsprinsipp her. Vi kommer definitivt ikke til å kjøre kortsiktig ut i markedet og kaste oss over de annonseløsningene som gir mest penger, sier digital-direktør Tor Fuglevik til digitoday.

Han synes ikke analysen fra Forrester Research er alt for skremmende i forhold til NRKs kommersialisering av nettsidene. Den advarer mot å kjøre reklame på den mest kjente av alle lisensfinansierte allmennkringkastere, nemlig BBC.

- Avisene har publisert reklame og redaksjonelt stoff sammen i hundre år. Jeg kan ikke se at det skal være noe stort problem for oss å tilpasse oss denne situasjonen, sier Fuglevik.

Inntektene fra de nye kommersielle tjenestene skal pløyes tilbake til portalen, og dette skal også gjelde for tjenesteutvikling på for eksempel UMTS.

- Som sagt kommer vi til å gå forsiktig ut, men samtidig kan vi ikke være totalt jomfruelige. I en digital verden er det helt utenkelig å praktisere de samme prinsippene som i gamle medier, og vi må heller lære oss å bevare anstendighet, troverdighet og seriøsitet i et reklameunivers. Vi må bare navigere med vett og forstand.

Han understreker at NRK må tilpasse seg med større varsomhet enn andre.

- Vi har holdt på i 75 år, vi kan ikke være for brå i kastene.

Til toppen