NRK Metro gravlegges

NRK opplyser til digitoday.no at det ikke blir noe salg av NRK Metro. Jan Erik Pedersen (bildet) i Metropol bekrefter for første gang at TV-kanalen var i forhandlinger, men at det nå ikke er aktuelt å kjøpe radiokanalen.

- Jeg kan bekrefte at det ikke er aktuelt per dags dato å kjøpe NRK Metro, sier Jan Erik Pedersen, administrerende direktør i TV-kanalen Metropol.

Bakgrunnen for salget av den kortlivede digital-radiokanalen, var at Norsk Rikskringkasting måtte kvitte seg med virksomhet for å spare penger.

Den daværende digitale sjef Tor Fuglevik valgte ut en av de ferskeste satsingene for å spare åtte millioner kroner i året.

Det var egentlig meningen at NRK Metro skulle være en av hovedsatsingene til NRK inn i en digital radiofremtid, men det ble det ikke noe av.

Etter en stund var det klart at statskanalen i stedet så på muligheter for å selge den urbane radiokanalen.

To aktører skal ha vært på banen og medieavisen Propaganda spekulerte i om TV-kanalen Metropol allerede hadde kjøpt NRK Metro.

Det stemte at de to partene var i forhandlinger, men ikke at salget var i orden.

Programsjef Anne-Marie Kristensen i NRK Futurum opplyser i dag til digitoday.no at de anser saken som død.

- Det er gått såpass lang tid, de ansatte er spredd for alle vinder. Nå vil vi ikke bruke mer energi på å selge NRK Metro, sier hun.

Etter det digitoday.no erfarer, var verken uenighet om pris eller mangelen på ansatte grunnen til at det ikke ble noe salg. Det var det praktiske rundt det å få en radiokanal på luften, blant annet med frekvenser, som gjorde at Metropol lot muligheten gå fra seg.

- Vi er stadig ute i markedet for å lukte på nye konsepter, både når det gjelder interaktivitet og TV og på radiofronten, sier Pedersen.

- Radio og TV er veldig gode søstermedier som utfyller hverandre: begge er elektroniske der bruksmønsteret er diametralt motsatt hverandre. Når det er prime-time på TV er det lite radiolytting, og omvendt, mener Pedersen som synes det hersker en edruelig stemning i mediemarkedet om dagen, hvor de viktigste forretningsprinsippene er de som går på å tjene penger.

- Vi vil være langsiktige i investeringene våre, uavhengig av gode eller dårlige konjunkturer. Vi er nødt til å bygge merkevaren sakte, men sikkert, sier Pedersen som altså ikke fikk en radiokanal i porteføljen - i denne omgang.

Til toppen