NRK.no kan sole seg i bryllupsglansen

Gallups nettmåling for august er hyggelig lesning for nettavisene. Kronprins-bryllupet gjorde et tydelig utslag på NRK.no, som økte antall sidevisninger med nesten 70 prosent fra juli til august.

Norsk Gallup gjennomfører hver måned en nettmåling kalt webmeasure, der faktisk trafikk på de største nettstedene blir målt. Det måles unike besøkende (som ikke er unike individer, men unike datamaskiner), sidevisninger og brukersesjoner.

Når det gjelder antall tilkoblede datamaskiner økte nettstedene i snitt med 26.2 prosent fra juli til august. Nå skal det nevnes at sommermåneden juli tradisjonelt ikke har fullt så mye trafikk som resten av året og at mange surfere sjekker Internett grundig når de kommer tilbake fra ferie i august.

Likevel synes det klart at brukerne vender tilbake til sin gamle medievaner når de er kommet tilbake i de daglige rutinene igjen.

NRK.no øker mest (med 43 prosent). SOL med Kvasir, VG Nett og ABC Startsiden har alle over en million unike besøkende.


Sidevisningene økte i snitt med 28,8 prosent for de målte nettstedene. Også her kan NRK.no skilte med en formiddabel økning. Statskanalens nettsider økte sine sidevisninger med nesten 70 prosent fra juli til august.

- Dette skyldes i hovedsak våre bryllupssendinger og innledningen til vår valgdekning, forteller ansvarlig redaktør for NRK.no, Are Nundal til digi.no.

Nundal er veldig fornøyd med resultatene og sier NRK har gode produkter de nå har fått uttelling for.


Nettsted Unike besøkende*
(i tusen) i august 2001
Endring i prosent
siden juli 2001
SOL med Kvasir 1.701 +15,9
VG Nett 1.231 +27,4
ABC Startsiden 1.187 - (første gang med i august)
Dagbladet.no 859 +23,4
Nettavisen 810 -
Aftenposten Interaktiv med Oslopuls 616 +25,5
FINN.no 457 +30,6
DinSide 418 +24,4
A-pressen Interaktiv (API) 404 - (inkluderer 47 nettsteder)
NRK.no 379 +43,0
digi.no 163 +33,6
Bergensavisen (BA) 133 -
P4.no 100 +31,6
tinde.no 121 +28,7
popit 89 +23,6
jippii.no 57 +29,5

* Unike besøkende er ikke det samme som unike brukere, men unike datamaskiner som koples opp til nettstedene. Det kan være flere brukere på én maskin. Målingene foretas ved bruk av cookies, de små datafilene som legges igjen i nettleseren din hver gang du er innom et nettsted. Bruker du flere nettlesere på samme datamaskin kan det også ha innvirkning på antallet unike besøkende.
Til toppen