NRK snakker med urban digitalkanal om salg av innhold

I tilknytning til forhandlingene om mellom Metropol og Telenor, er den urban-digitale TV-kanalen på jakt etter mer norsk innhold, opplyser Metropol-sjef Jan Erik Pedersen. Det kan bety lenge etterlengtede ekstrainntekter for et hardt presset NRK .

Telenor har gjennom Telenor Broadband Services AS allerede skaffet seg en fot innenfor hos Metropol med 14,1 prosent av aksjene.

Koblingen mellom den statlige distributøren Telenor og statskanalen Norsk Rikskringkasting har lenge vært et hett tema og blir kanskje ikke mindre når Telenor i en pressemelding i forbindelse med Metropol-kjøpet skriver som følger:

"I tilknytning til forhandlingene om Telenors inntreden på eiersiden i Metropol har det også vært kontakt med NRK om framtidig produksjon og leveranse av arkivmateriale for storbykanalen."

Ifølge pressemeldingen, som er sendt fra Telenor, skal NRK ha stilt seg positiv til dette. I løpet av kort tid skal man inngå forhandlinger "med sikte på å avklare grunnlaget for en eventuell samarbeidsavtale med storbykanalen".

Administrerende Jan Erik Pedersen i Metropol opplyser at de per i dag ikke sitter i reelle forhandlinger, men kun har vært i samtaler.

- NRK er en utrolig spennende innholdsleverandør og norsk innhold er det folk søker etter, også de som ser på Metropol. Det samtalene i første rekke dreier seg om, er kjøp av programminnhold fra NRK, sier Pedersen. Han nevner ikke kun arkivmateriale, men også serier som nå sendes på NRK.

Pedersen tar den animerte TV-serien "To trøtte typer" som et generelt eksempel på en interessant serie. Pedersen definerer innholdet i akkurat denne serien som en smal greie for NRK, men en riktig sak for en hip storbykanal som Metropol.

- Vi er veldig avslappet i forhold til spørsmålet om konkurrenter. NRKTO er typisk en kanal som overhodet ikke er en konkurrent til Metropol, hevder Pedersen på spørsmål fra digitoday.no om det ikke blir vanskelig å samarbeide med en konkurrent.

Metropols forretningsmodell er blant annet å lønne en liten stab på heltid og kalle inn hjelp fra partnere etter behov. Nå får TV-kanalen frisk kapital gjennom den rettede emisjonen der Telenor bidrar med 20 millioner kroner.

I tillegg sørger selvfølgelig Telenor for bredbåndstjenester og Stig Eide Sivertsen, sjefen for Telenor Bredbånd, sier at dette helt er i tråd med Telenors strategi om å legge forholdene til rette for utvikling av lokalt innhold som kan sendes via bredbåndsnett.

- Telenor bidrar med spisskompetanse og totale strategier. Vi får nå flere til å synse sammen med oss om hvordan verden kan se ut. Vi vet jo ikke hvor raskt og hvordan det vil gå, men fordelen er at organisasjonen vår (Metropol-red.anm.) er veldig manøvrerbar, mener Pedersen.

Han synes det er viktig å bygge en sterk merkevare på bevisstheten rundt kostnader og holdningen at man ikke alltid må eie alt selv. Tidligere i høst var det turbulens rundt det faktum at TV-kanalen ikke hadde så stort behov som før for et produksjonsselskap med samme navn (Metropol Produksjon - som sto for produksjonen av Metropol Live).

I dag sier Pedersen at produksjonsselskapet er engasjert på ny, denne gangen med en 2001-versjon av kontrakten.

Gjennom avtaler med yaTack på websiden, Telenor på bredbånd og med Metropol selv som mobiloperatør (sammen med Carrot Communications AS), er den urbane, digitale TV-kanalen godt posisjonert for fremtiden.

Men, og Pedersen innrømmer det gjerne, distribusjonen og seerandelen til Metropol i TV-markedet må økes mye til neste år hvis det skal bli skikkelig sving på sakene.

Til toppen