NRK spår rakettvekst for digital radio

Etter mange falske starter, spår nå NRK full fart for digitale DAB-radioer. Her er hvorfor:

digi.no omtalte i forrige uke bekymring fra Elektro- og elektronikkbransjen om tregt salg av digitale apparater. Estimatet for inneværende år er 1.000 enheter som også vil være grunnlaget for neste år.

    Les også:

I alt er det bare solgt mellom 3.500 og 5.000 digitale radioer (DAB) i Norge i løpet av de åtte siste årene.

Til sammenligning melder den britiske interesseorganisasjonen Digital Development Bureau at England innen året vil ha solgt en million digitale radioer. England regnes som det landet som har kommet lengst i utbredelsen av digitale radioer, tett etterfulgt av Tyskland.

Nå sier NRK, P4, Kanal5, Telenor Norkring og Norsk Lokalradioforbund at både distribusjonsnettverket, innholdstjenester og DAB-mottakere er godt tilrettelagt for digitale radiosendinger.

På bare et halvt år er sendenettet for digital radio utvidet fra å dekke 50 prosent til nå nærmere 70 prosent i Norges grisgrendte land. I dag er det bare Nordvestlandet, indre del av Sør-Norge og områdene fra Nord-Trøndelag og deler av Finnmark som ikke har dekning.

- Grunnen til at DAB ikke har tatt av, er rett og slett fordi ingen har fortalt Norge at de kan kjøpe DAB-mottakere, forteller teknisk direktør og leder i digitalradioutvalget, Hans Petter Danielsen i P4 til digi.no.

Han viser til den rivende utviklingen som har skjedd i England bare siden 2001, der bare 16 prosent av befolkningen hadde kjennskap til DAB i følge en undersøkelse. Da tilsvarende undersøkelse ble gjort i 2004, hadde hele 52 prosent av befolkningen kjennskap til DAB.

Danielsen mener at det er markedsføring som må til. Han forteller at det finnes over 150 tilgjengelige produkter verden over, og at både Elkjøp og Expert har meldt sin interesse om å forhandle DAB-mottakere.

England prøvde i sin spede begynnelse i 2001 med en produksjon av 300 til 400 DAB-radioer som ble solgt til 99 pund rett før jul. Samtlige ble solgt nærmest før butikken åpnet.

Distribusjonssjef Petter Hox i NRK forteller at det i dag finnes 11 millioner FM-radioer i Norge, og at potensialet og interessen for de nye DAB-mottakere bør ligge godt til rette. Rundt 850.000 radioer blir solgt årlig i Norge.

Norge har fått et konsesjonskrav om å både kunne sende analoge og digitale sendinger.

Men både NRK P4, Kanal5, Telenor Norkring og Norsk Lokalradioforbund etterlyser bedre frekvensøkonomi. FM bruker for mye plass og har en konsesjon som går fram til 2013.

Det finnes i dag rundt tre million radiolyttere, som forventes å flyttes over til både Internett, digital TV og DAB. Innen åtte år tror Danielsen at iallfall halvparten vil være DAB-lyttere. Prisen vil ligge på mellom 1.000 og 2.500 kroner.

Nå er det markedsføring som må til, som vil skje over egne infokanaler. Der vil det lokkes med både kunnskapskonkurranser og premier.

Innen året vil det såkalte Riksensemblet med P1, P2, P3 og Sameradioen også kunne da seg inn i dekningsområdet for DAB. Det vil i tillegg bli spesialkanaler som folkemusikk ala Norstuga og dekning av spesielle hendelser.

DAB står for Digital Audio Broadcasting og er den digitale plattformen for overføring av lyd, bilde og data over sendernettet. Teknologien åpner for interaktiv radio. Dette innebærer at nye tjenester som radiotekst, informasjon om programmet og innringingsnumre vil rulle over radioskjermen.

Til toppen