NRK vil redusere egen radiodominans

For å møte stadig sterkere konkurranse fra kommersielle konkurrenter, vil NRK satse på kvalitet framfor kvantitet. NRK satser sterkt på digitalisering og går for konseptet digital synergi radio, ifølge radiodirektør Tor Fuglevik.

Radiodirektør i NRK, Tor Fuglevik ser det som nødvendig at NRK reduserer sin markedsdominans, men likevel lager de beste radioprogrammene.

Fremtiden er digital synergi radio, som han definerer som:

"... effektiv, journalistisk nyutnyttelse av eksisterende programproduksjon, redigert digitalt på nytt for nye målgrupper, pakket og presentert i nye kanaler på DAB."

DAB står for Digital Audio Broadcast.

Radiostrategien til NRK, er å ha tre sterke basiskanaler som stadig utvikles og tilpasses behovet, nisjekanaler som tilpasses basiskanalen og ad hoc-kanaler som kommer og går. Et eksempel på ad hoc-kanal kan være en fotball-VM-kanal i den tid mesterskapet varer.

Som del av langtidsstrategien satser også NRK Radio på nettverks- og multimediadistribusjon.

Derfor blir digital synergiradio et våpen NRK må bruke aktivt. I Europa taper andre allmennkringkastere terreng, men NRK har bestemt seg for å henge seg fast med nebb og klør.

Statistikken i USA viser at kommersiell radio har 90 prosent av markedet, mens det tilsvarende tallet i Europa er 75 prosent. I Norge har NRK en markedsandel på hele 58 prosent av radiomarkedet, P4 30 prosent og andre nærradioer har 12 prosent, ifølge 1998-tallene fra Norsk Gallup.

NRK satser på å komme på offensiven i kampen med kommersielle aktører.

- Vi vil lage en sterk, kommersiell kanal for å møte konkurrenter. Vi prøver å lage de beste programmene. I Sør-Europa mister allmennkringkasterne seere/lyttere, og dermed mister de støtte og dermed går de i graven, sier Fuglevik, som mener at digital radio helt klart er til forbrukernes beste.

Han understreket at for å få digital synergi radio, må NRK ha digital produksjon og avvikling, et digitalt rørledningsnett med høy kapasitet, digitale radiolagre, digital produksjonsoversikt, digital distribusjon og mottaking og digital organisasjon, ledelse og bedriftskultur.

Det er med stolthet Fuglevik stadig proklamerer at NRK har æren for verdens første heldigitale kanal, Alltid Klassisk åpnet i juni 1995.

Ifølge Fuglevik mener styreformann i NRK, Kåre Willoch, at Alltid Klassisk alene legitimerer lisensen.

Den digitale kanalen som konsentrerer seg om klassisk musikk ble etter to år etterfulgt av verdens andre heldigitale kanal, Alltid Nyheter. NRK-kanalen med nyheter 24 timer i døgnet hadde premiere i april 1997. I Alltid Klassisk arbeider det seks personer og kanalen har et årsbudsjett på to millioner årlig. Alltid Nyheter har 18 ansatte og ni millioner i årlig omsetning.

(Illustrasjonene er fra NRK)

Til toppen