NRK vil tilby oppdaterte nyhetsbilder hele døgnet

- Vår filosofi er at publikum skal få mulighet til å se på fjernsyn når de måtte ønske det. Nyhetssjef Viggo Johansen i NRK Fjernsynet røper den nye nyhetsstrategien til NRK i digitoday.no. Den plasserer web på linje med radio og TV.

Nyhetssjef for TV-virksomheten i NRK, Viggo Johansen, røper den nye nyhetsstrategien til NRK overfor digitoday.no.

I skrivende øyeblikk er han i gang med å presentere det nye webkonseptet til statskanalen sammen med ansvarlig redaktør for weben, Frode Rekve. digitoday.no presenterte planene på fredag.
Les om NRKs planer her:
Hele NRK involveres i Norges største internettprosjekt
NRKs ambisjoner skremmer ikke SOL

NRKs web har allerede fått nytt ansikt og en helt annen trøkk i formiddag. Først og fremst er det nyhetsavdelingen til NRK, NYDI, som mobiliseres slik at publisering på Internett blir like viktig som TV og radio som mediekanal. Norsk Rikskringkasting
- Som nyhetssjef for TV i NRK har jeg fått ansvar for web-en, nyhetsformidlingen via nett som blir veldig viktig for oss, sier Johansen og legger til at alle nyhetene i divisjonen hans går gjennom en sentraldesk som styrer nyhetsflyten i alle kanalene.

- Vår filosofi er at publikum skal få mulighet til å se på fjernsyn når de ønsker det, hver time hele døgnet. I realiteten kan du si at vi starter med en nesten 24 timers bildedekning, hvor folkene våre som skal levere til morgennyhetene klokken halv sju starter allerede klokken 01:30 om nattta, sier nyhetssjefen som i utgangspunktet sier at han ikke kan ta hensyn til hvilke bregrensninger som web-en legger når det gjelder multimedia.

- Vi legger bildemuligheter ut for dem som har mulighet til å overføre det.

Johansen hevder at de heller ikke kommer til å spare på noe i forhold til hvilke kanaler nyhetene slippes i.

- Parolen blir å få det ut så fort som mulig. Sentraldesken vår skal styre nyhetene til første mulige sending og kanal. Det bringer en ny dimensjon til begrepet deadline. Spesielt blir det en forandring for dem som har vært fokusert på Dagsrevyen og fått den store intellektuelle orgasmen klokken 19, sier han.

- Den tida er definitivt forbi, og mentalitetsendringen har vært veldig viktig for oss å jobbe med i organisasjonen. Han innrømmer at det har tatt tid å få NRK til å forstå hva web-en kan betyr for statskanalen.

Johansen understreker imidlertid at Dagsrevyen på TV også i fremtiden skal være flaggskipet blant nyhetssendingene. Programmet trekker fortsatt mellom 800.000 og 900.000 seere hver dag.

- Vi kommer med en ny Dagsrevy den 2. oktober. Sendingene blir mer preget av utdypning enn før, færre saker og mer utbretting av bestemte emner er den nye strategien, avslører han. Referansene fra TV og radiosendingene til web skal bli mye klarere og store saker som er avslørt blant annet i Dagsrevyen får sin naturlige forlengelse på Internett.

- Dette skaper veldige utfordringer for oss, og veien blir litt til etter hvert som vi går. Blant annet kan det bli slik at deltakerne i Redaksjon 21 vil kunne sitte igjen etter sending for å svare på spørsmål fra nettbrukerne, sier han.

Nyhetssjefen sier også at de i større grad skal utnytte de mange sterke personlighetene som har bygget se opp navn gjennom årene i NRK-systemet.

- Vi har mange markante folk, med enorm erfaring og mye kunnskap. De litt eldre ser at web-en åpner for nye muligheter for å gå i dybden og ikke bare begrense seg til halvannet minutt på TV. Nå er det reporternes marked, og dette betyr virkelig noe for nyhetsredaksjonen, sier Johansen som dermed mener at de mest kjente NRK-profilene skal få anledning til å svinge seg skikkelig på web.

Til toppen