SOL-sjefen innrømmer at det er svært viktig for portalselskapene å inneha nummer én-posisjonen i markedet. Ikke bare på grunn den kritiske massen man må ha for å få sving på tjenestene, men også for å kunne tiltrekke seg annonsører.
- Man ser at de større nettstedene i dag kommer fra etablerte mediehus som har fått mye av innholdsproduksjonen over på nett, sier Skogen Lund til digitoday.no.
- Et godt eksempel på dette er VG, som puster oss i nakken. Disse har lykkes godt med sin satsing.
Men kanskje den viktigste fordelen ved å være størst er at innholdsleverandørene kommer løpende. - Vi har for eksempel et samarbeid med VG på innhold. Det sier noe, siden VG puster oss i nakken for tiden, sier Lund.
- Det er en naturlig del av konvergensen at mediehus, hvis jeg kan bruke det ordet, kommer på nett. Dette gjelder spesielt NRK med tanke på mulighetene større båndbredde gir for lyd og bilder, sier Lund.
Hun er imidlertid ikke redd for at NRKs inntreden skal svekke SOLs posisjon i markedet, men hilser i stedet konkurrenten velkommen med følgende advarsel:
- Det er mange eksempel på selskaper som ikke har lykkes å konvertere innhold til en satsing på nettet. Jeg sier ikke at NRK ikke vil få dette til, understreker Lund som absolutt ser en mulighet for at SOL kommer til å gå i dialog med NRK omkring innhold.
- NRK kan bli en god samarbeidspartner, sier Skogen Lund til digitoday.no.
Les om NRKs satsing her:
NRK gratis til folket!!!
Hele NRK involveres i Norges største internettprosjekt