NRKs digitale finansiering av portaler i det blå

Under sin mediepolitiske redegjørelse kunne ikke kulturminister Ellen Horn redegjøre for hvordan NRK skal finansieres sin ekspansjon til nye elektroniske plattformer, inkludert portaler. I dag har statsselskapet rett og slett ikke penger til dette.

Norsk Rikskringkasting skal fremdeles være en sterk og markant aktør i det norske mediemarkedet, og finansieringen skal fremdeles være over lisensen.

Dette var det krystallklare budskapet til kulturminister Ellen Horn da hun torsdag kom til Stortinget for å redegjøre om mediepolitikken i Norge.

Les om den flengende kritikken i redegjørelsen: Kulturminister Horn - NRK bryter med Stortingets betingelser

Horn tok blant annet opp de finansielle utfordringene NRK står overfor, særlig innenfor de digitale medier.

- NRKs strategiske mål er i likhet med regjeringens mål å beholde selskapets sterke stilling i det fremtidige medielandskapet. NRK mener at dette målet bare kan oppnås dersom selskapet fortsatt kan være en sterk innholdsleverandør og i tillegg delta aktivt i en eller flere portaler for digitalt innhold. Dette betyr at NRK må skyte inn kapital i de aktuelle portalselskapene. Dette er kapital NRK ikke har i dag, sa Horn i Stortinget.

Hvor disse pengene skulle komme fra, ville ikke Horn gå inn på. NRK får i år tre milliarder kroner i lisenspenger.

- Jeg tror altså på en fremtid der NRK i all hovedsak, og jeg understreker i all hovedsak, er lisensfinansiert, eller på annen måte offentlig finansiert. Hvis man ikke tror på en fortsatt lisensfinansiering i en eller annen form, tror man heller ikke på allmennkringkasteren NRK. Da gir vi opp NRK. Jeg tror på allmennkringkastingen, og jeg tror på NRK, formanet Horn.

Hun åpnet også opp for at NRK kan få andre inntektskilder, blant annet ved å drive kommersiell forretningsvirksomhet i datterselskaper. Men Horn var krystallklar på at en slik finansiering ikke ville være mulig med mindre alt overskudd går til programprodusering og distribusjon.

Reklamefinansiering av allmennkringkastingen kan heller ikke reklamefinansieres, mener Horn, som nå har dette argumentet.

- Reklamemarkedet for fjernsyn gir ikke grunnlag for mange reklamefinansierte kanaler i Norge i dag. Reklamemarkedet for fjernsyn i Norge er i dag på omlag 2 milliarder kroner - mindre enn det NRK trenger. Markedet måtte mer enn fordobles for at NRK skulle kunne fases inn - forutsatt at NRK tok hele markedsveksten. En full innfasing av NRK i reklamemarkedet ville ødelegge både NRK og de eksisterende kanalene. Utover det at Norge ikke trenger et privatisert NRK, er det norske markedet faktisk ikke stort nok for et privatisert NRK, sa Horn.

Horn fortalte Stortinget at NRKs eget anslag over hvor mye de trenger for å møte digitaliseringen ville fortløpende bli diskutert med styret i selskapet. Styret fikk forøvrig ros for håndteringen i forbindelse med at ny kringkastingssjef. John G. Bernander tidligere i vår ble ansatt etter Einar Førde som trekker seg til sommeren.

Til høsten skal regjeringen legge frem en stortingsmelding om den overordnede mediepolitikken i Norge. Her skal også finansieringen av NRK og NRKs overgang til en digital mediearena tas opp.

Lenke: http://www.dep.no/kd/norsk/medier/mediepol/018001-990158/index-dok000-b-n-a.html

Til toppen