NRKs nettannonser kan svekke lisensen

NRK.no satser på å slå Dagbladet.no. Får kritikk for lisensifinansiert kamp mot kommersielle nettaviser.

NRKs sterke satsing på nett er utelukkende redaksjonelt motivert, fastslår styreleder Hallvard Bakke.

Han sier både den sterke veksten på nett og de 100 millioner kroner de får fra NRK Aktivum er positivt for allmennkringkasteren, men en for sterk inntektsvekst fra annonser vil raskt kunne virke negativt for lisensordningen.

- I Stortingsmeldingen der vi fikk nei til annonser på tekst-TV og ja til annonser på nett, er departementet helt klart på dette punktet, sier Bakke.

Han viser til at verken BBC eller Sveriges Television har anledning til å ta inn annonser på sine nettsider.

- Vi er glad for den ordningen vi har fått og har ikke til hensikt å misbruke den i konkurranse med andre nettaviser. Tvert imot er vår oppgave som allmennkringkaster å bidra til å opprettholde et størst mulig mangfold innenfor mediesektoren, sier Hallvard Bakke.

Vil kjempe mot Dagbladet

I et oppslag i flere nettmedier fredag sier nettsjef Bjarne Andre Myklebust at bare Dagbladet og VG nå er større på nett enn NRK.no.

Han sier målet er å bli større og utroper Dagbladet som hovedkonkurrent. Om konkurransen med VG sier Myklebust at NRK må huske at identiteten som allmennkringkaster skal beholdes også på nettet.

Nyhetssjef i Dagbladet, Morten Øverby, sier han finner det høyst naturlig at NRK utroper Dagbladet som hovedkonkurrent dersom hensikten er å bli best på nett, men han synes det er diskutabelt at NRK bruker lisenspenger i et så sterkt konkurransepreget marked som nettet er.

Reklamefinansiert kanal

- Hvis de store vyene man åpenbart har på Marienlyst skulle slå til, vil nettet raskt bli allmennkringkasterens største kanal, og den vil etter hvert bli reklamefinansiert, sier Øverby.

Han mener det vil bli et betydelig problem dersom politikerne må ta til etterretning at allmennkringkasterens største kanal er reklamefinansiert.

- Jeg er klar over at det blant journalistene i NRK er en betydelig skepsis mot at NRK.no i stigende grad skal preges og finansieres ved hjelp av annonser, sier Øverby.

Han minner om at Telenor for noen år siden var i en tilsvarende situasjon og opplevde da at konkurransemyndighetene interesserte seg for hvordan monopolinntekter fra fastnettet ble brukt til å styrke posisjonen i det konkurranseutsatte mobilnettet.

Sterk vekst

NRK.no ligger ifølge Myklebust nå fire år foran de ambisjonene den forrige kringkastingssjefen John G. Bernander hadde. På ett år er trafikken nesten doblet, og nettstedet er større enn for eksempel Aftenposten og Nettavisen.

I uke sju hadde NRK.no hele 1,2 millioner unike brukere, og gjennom fjoråret økte trafikken jevnt og trutt med 40 prosent, sier Myklebust til NA24. (©NTB)

Til toppen