BEDRIFTSTEKNOLOGI

NSB-kunder sporer pakker på Internett

I samarbeid med WiCom og Sybase Norge har NSB Ekspressgods utviklet en applikasjon som lar kunder spore pakker over Internett. Applikasjonen skal selges på det åpne markedet.

24. okt. 2000 - 14:32

Catch and Trace er tilrettelagt for tynne klienter med trådløs tilgang til Internett. NSB Ekspressgods bruker selv Palm, med strekkodeleser som ekstrautstyr.

- Applikasjonen er integrert mot vårt ordre- og fakturasystem Fakta, og er laget slik at den lett kan integreres mot andre forretningssystemer. Derfor vil den kunne selges på det åpne markedet, sier administrasjonssjef Runar Johansen til digitoday.no.

Kundene får brukernavn og passord til systemet. Da får de tilgang til websider der de kan innhente transportopplysninger, bestille transport, og spore sendinger.

- Storkunder vil få koplet applikasjonen mot sitt eget ordremottak og lagerstyring. Da legger de inn antall kolli og vekt i sitt system, og vi får bestillingen automatisk.

Fordelene ved det nye systemet, ifølge Johansen, er at ting blir enklere, og at kostnadene blir lavere.

- Det har vært svært kort utviklingstid på applikasjonen, bare fire måneder. Det lønner seg å satse på standardverktøy og på Internett-baserte løsninger.

WiCom ASA vil selge og supportere systemet gjennom sine datterkontor i alle skandinaviske land. NSB Ekspressgods får prosenter av det videre salget.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.