NTB-hjemmesider like om hjørnet

Ansvarlig redaktør Thor Viksveen opplyser til digi.no at NTB er like om hjørnet med lanseringen av egne hjemmesider. Han har ikke noe i mot prinsippet om at nyhetsbyrået kan selge annonser på egne websider i konkurranse med publikasjonene til NTBs eiere.

- Planen var egentlig å lansere webtjenesten vår i september. Vi er litt forsinket, men snart kommer NTB på Internett med egne hjemmesider, sier ansvarlig redaktør Thor Viksveen i NTB til digi.no.

Han opplyser at det er Origo som assisterer NTB (Norsk Telegrambyrå) i arbeidet med å få opp en egen tjeneste som han først og fremst ser på som markedsføring av abonnementstjenestene til NTB.

Nyhetsbyrået benytter Internett allerede i dag. Blant annet selger både Aftenpostens Informasjonstjenester (AIT) og Statens Datasentral (SDS) NTBs stoffarkiv til interesserte kunder.

- Nyhetsmessig kommer vi til å ha et begrenset tilbud på hjemmesidene våre. Vi vil jo ikke konkurrere med oss selv, sier han og sikter ikke minst til at NTB også har en egen internettdesk som pumper stoff inn i online-publikasjonene Nettavisen, VG-nett og HjemmeNett. Disse redaksjonelle sakene vil i utgangspunktet ikke være å finne på NTBs egne hjemmesider.

Men Viksveen skygger ikke banen når det gjelder annonsering i et trangt marked i konkurranse med andre nettaktører.
- Foreløpig har vi ingen planer om å kjøre annonser på egne hjemmesider. Men jeg har ikke noe i mot prinsippet som sådan.

- I den gjennomgangen som vi foretok med våre eiere en tid tilbake, ble det slått fast at vi er et kommersielt selskap på lik linje med andre. Skulle vi ta hensyn til eierstrukturen og gå inn i markeder der A-pressen, Schibsted, NRK og Orkla ikke er til stede, ville dette utgjøre et svært lite marked, humrer NTB-sjefen.

I USA har det amerikanske nyhetsbyrået Associated Press (AP) hisset på seg flere av kundene sine etter at byrået annonserte oppstart av reklamesalg på de syndikerte nyhetene som de fôrer online-kundene sine med.

Internett-tjenesten The Wire ble lansert i oktober i fjor, og er kun åpen for AP-abonnenter som er online. AP-nyhetene legges under hver medlemsavis´ nett-tjeneste som egne nettsider. Det innebærer for eksempel at Los Angeles Times har et eget, klikkbart ikon med The Wire i margen på sin inngangside.

Ifølge nett-tjenesten E&P Interactive var det opprinnelige tilbudet fra AP å gi abonnentavisene muligheten til å putte egne annonser i en ramme i bunnen av The Wire. Men AP fikk liten respons på opplegget.

Dermed velger nyhetsbyrået nå, ved help av salgsselskapet New Century Network (NCN), å selge reklame til landsdekkende annonsører på disse sidene. NCN vil først få en provisjon av salget, før AP deler annonseinntektene 50-50 med hver onlineavis The Wire ligger under.

APs webopplegg er uansett noe forskjellig fra det NTB starter nå. Det norske nyhetsbyrået har laget redaksjonelle hjemmesider på sin egen, uavhengige adresse. Ifølge Viksveen planlegger byrået ikke å tilby disse sidene som underseksjoner til mediekundene sine.

Til toppen