IT-NORGE

NTNU skulle oppgradere noen få maskiner. Det gikk veldig, veldig galt

NTNU har nettopp fusjonert med høyskolene i Gjøvik, Ålesund og Sør-Trøndelag. Da IT-avdelingen skulle oppgradere noen av de nye klientene gikk det galt.
NTNU har nettopp fusjonert med høyskolene i Gjøvik, Ålesund og Sør-Trøndelag. Da IT-avdelingen skulle oppgradere noen av de nye klientene gikk det galt. Bilde: Stein Jarle Olsen
24. juni 2016 - 11:48

I disse dager fusjonerer NTNU med de tre høyskolene Gjøvik, Ålesund og Sør-Trøndelag.

I forbindelse med dette skulle IT-avdelingen oppgradere noen av klientene på avdelingen i Sør-Trøndelag. Da gikk det veldig galt. 484 maskiner fikk alle data slettet, og Windows 10 installasjonen ble satt i gang på samtlige.

Alle data gikk tapt

- Vi har rett og slett hatt en menneskelig svikt da vi satt i gang distribusjon av en Windows 10 oppgradering. Alle diskene ble rensket, og alle lokale data på disse er tapt. Det er veldig beklagelig, sier Håkon Alstad.

Han er IT-sjef ved NTNU. Ifølge Alstad har en overivrig ansatt tatt seg vann over hodet.

- Det er nok noen som ikke har hatt helt kontroll på hva de har gjort, og så har ikke de innebygde mekanismene som skulle ha forhindret denne type utrulling satt seg i kraft.

Ansatt gikk seg bort i SCCM

Det er via System Center Configuration Manager-verktøyet den uheldige oppgraderingen har blitt igangsatt. Verktøyet gir deg mulighet til å styre maskiner utenfra, feilfikse systemer, installere programvare og operativsystemer, samt gi deg en oversikt over hva som befinner seg av systemer i nettverket. 

- Det er rett og slett et veldig kraftig verktøy, og denne gangen gikk det beklageligvis galt, konstaterer Alstad. 

Nå flyr rundt 20 IT-ansatte rundt på universitet for å rette opp i skadene. Ifølge IT-sjefen er det for det meste administrativt ansatte og fakultetsstaben som er berørt.

200 klienter må oppsøkes

- Har dere mistet kritiske data?

- Alt skal lagres på universitetets fellesområder, men det er også mulighet for å lagre lokalt på klientene. Man skal dermed ikke se bort ifra at noen har gjort dette.

IT-sjefen har ikke oversikt over hvor lang tid det vil ta før alle maskinene er oppe og kjører igjen. Siden maskinparken er spredt rundt på flere lokalisasjoner rundt omkring i Trondheim kan det ta en liten stund. Det skal bare være maskiner i NTNU-hovedstaden som er berørt.

- Reinstalleringen foregår over image-filer via nett. Det går derfor fort å reinstallere, men det er i hvert fall 200 maskiner vi må gå etter som er spredt rundt på hele campus. Selv om vi tanker alle maskinene over nett, vil vi oppsøke stort sett alle som er berørt. Vi er nok heldigvis ikke de første som har havnet i denne situasjonen før, sammenfatter han. 

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.